Litje Vakkermofjellet (26.09.2022)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Lille Vakkermofjellet (752m) 26.09.2022

Et av de sentrale fjellene i utsikten fra Kjøkkenvinduet på besteforeldrenes gård skulle endelig bestiges. Jeg gjorde ferdig noen møter på jobb, før jeg snurte sekken og pekte nesa mot Sjøvegan. Veien over Floget til Bekkebotn var av det humpete slaget, men jeg kom frem til slutt. Parkerte på stor snuplass.

Traktorveg ble fulgt oppover mot 300 moh. Etter å ha vært med i 30-trimmen har denne toppen fått god merking og fin sti som starter rett etter kryssing av Djupdalselva. Herlig og lettgått terreng hele veien til toppen, og det var en ren fryd å gå oppover det flotte og åpne landskapet over tregrensa.

Djupdalsbekken
Toppen i sikte
Mot Kvænan på Senja

Oppe på toppen ringte jeg hjem og spurte om jeg var synlig i kikkert. Dette var jeg dessverre ikke, men jeg så nå gården andre retning, så da får vi skylde på dårlig kikkert. Gikk nedover, og fikk tid til en fotballkamp på Simonbanen, der ØSIL knuste Storsteinnes med mange mål.