VERDALS Geografiske Midtpunkt. + Hyllfjellet. (25.09.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Mælen ved Ørtugen (142m)
Ascents Hyllfjellet (844m) 25.09.2022
Visits of other PBEs Verdal geografiske midtpunkt (669m) 25.09.2022

Er Verdal Kommune den eneste kommunen i Norge som har markert sitt geografiske midtpunkt?
Det arealmessige midtpunktet er der hvor et utklippet kommunekart balanserer på en spiss. Men kartverket har et dataprogram som kan regne ut midtpunktet. Eventuelle øyer i en kommune blir hengende fast på ei vektløs bru. Dette kan bli en spennende samleliste hvis flere kommuner blir med. Samme metode ble brukt for å finne midtpunktet i NORGE som havnet i Steinkjer Kommune.
Jeg kjørte til Verdal og videre forbi Stiklestad og Vuku etter Fv 6900 til Ørtugen. Til høyre her over brua over Helgåa. På andre siden er det skiltet til parkering ca en km fra brua inn i veien mot Mælen. Veien følges i 700 meter. Herfra er det laget en flott sti inne i skogen innenfor gården og innjorda på gården. Videre følges en traktorvei til det går av en godt merket sti. Passerer den flotte tømmerhytta på Melavollen og videre ned til ei bru over Heståa. 6 kilometer fra start går det en avstikker til Verdals geografiske midtpunkt. Infoskilt og trimkasse for kjentmannsmerket for Verdal her. Jeg valgte å gå etter kompasskurs rett opp til toppen av Hyllfjellet herfra. På toppen er det et trigpunkt, et antennehus som har høyeste punkt like ved. Den store varden står på et litt lavere punkt ute på kanten. 8 kilometer til toppen. Det var flott vær på hele turen, men litt vind på toppen. På returen fulgte jeg den merkede stien som også ligger på ut.no I dag var første dag i elgjakta, men jeg så verken elgjegere eller elg på turen.
Statistikk:

Flott terreng i Verdal

Andre midtpunkter

Written by Snilen 27.09.2022 16:52

Norges geografiske midtpunkt er oppi Skjækerfjella. Europas geografiske midtpunkt er markert bl.a. i Litauen, ikke så langt fra Vilnius. Og verdens midtpunkt - det er selvsagt min egen navle !

Sv: Andre midtpunkter

Written by TERJES 28.09.2022 12:02

Artig innlegg. Skjækerfjella og Litauen er lett oppnåelig, men en selfie i verdens midtpunkt kan vel være utfordrende.

Tromsø kommune

Written by Sola19 26.09.2022 14:02

Har også markert sitt geografiske midtpunkt, merket sti og skilt på toppen der

Sv: Tromsø kommune

Written by SturlaS 27.09.2022 00:04

Dette var gøy!

Jeg har funnet og lagt inn tyngdepunktet i min egen hjemkommune:

Koordinater til grensepunktene fant jeg hos kartverket (2325 punkter) og koordinater til tyngdepunktet fant jeg med et lite python-program.

Ettersom Melhus har grense til sjøen, blir det kanskje litt unøyaktig, da jeg antar arealet som ligger i sjøen ikke skal regnes med?

Sv: Sv: Tromsø kommune

Written by TERJES 27.09.2022 01:19

Sv: Sv: Sv: Tromsø kommune

Written by SturlaS 27.09.2022 06:20

Sv: Sv: Sv: Sv: Tromsø kommun

Written by TERJES 27.09.2022 15:09

Sv: Tromsø kommune

Written by TERJES 27.09.2022 01:35

Det ser ut som Tromsø og Verdal har tatt midtpunktet seriøst, med skilting og trimkasse. Det er mange besøk på disse trimkassene. Nå utfordrer jeg Bergen og Oppdal til å finne midtpunktene sine.

Sv: Midt i Bergen!

Written by knutsverre 27.09.2022 10:11

Sv: Sv: Midt i Bergen!

Written by TERJES 27.09.2022 14:56

Sv:Midt i Oslo!

Written by knutsverre 27.09.2022 15:32
          • +

Sv: Sv: Sv: Midt i Bergen!

Written by SturlaS 27.09.2022 15:51
            • +

Sv: Sv: Sv: Sv: Midt i Bergen!