Litletinden i Evenes og Skittendalstinden i Tjeldsund (25.09.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Litletinden (1,134m) 25.09.2022 09:28
Skittendalstinden (1,305m) 25.09.2022 09:28
Stortinden (806m) 25.09.2022 09:28
Denne dagen hadde gjennom hele uka sett ut til å være den ultimate langturdagen. Værvarselet sviktet ikke, og dagen opprant med strålende sol. Jeg kjørte til Dragvik og parkerte på den lille p-plassen ved turens start. Herfra var ruta opp til Litletinden både skiltet og merket. Ruta ble fulgt via Renskvannto og helt opp til Litletinden. Underveis fikk jeg studert Niingen som definitivt blir et turmål neste gang jeg er i traktene, kul topp! Litletinden var flott den også; herfra fikk jeg god oversikt over resten av ruta som jeg hadde sett meg ut denne dagen. Jeg valgte og gå ned noen snørenner til Rogndalsfjellet, og ble litt overrasket over at brattskrenten videre mot Skittendalstinden var såpass bratt som den var. Jeg fant da etter hvert en rute ned, og dermed kunne stigningen opp til dagens topp nummer to starte. I ettertid ville jeg nok valgt å følge fjellryggen rett nordover fra Litletinden og gå ned nord for vann 806, men dette hadde jeg dessverre ikke studert nøye nok på forhånd. Det var litt spenning til den bratte stigningen opp til Skittendalstinden også, men her fant jeg en vardet rute som første meg trygt og uten vanskeligheter opp til den brede ryggen sør for toppen. Noen minutter senere var dagens kommunetopp nummer to i boks:)
Nå gjensto bare returen. Jeg fulgte en mer direkte rute over Rogndalsfjellet enn den jeg hadde gått opp og siktet meg inn på nordsiden av Dragvikfjellet. Jeg hadde lyst til å få med meg Stortinden i tillegg (som er mye lavere enn Litletinden) og valgte å følge ryggen fra nord og over til varden i sørenden. Utrolig fin topp dette også, og kanskje toppen som kunne vise til finest utsikt denne dagen. Turen videre ned til bilen gikk uten problemer langs merket sti. Et sted var det lagt ut et tau til å holde i over et par bratte partier, men dette var ikke nødvendig på denne tørre og fine dagen.
Skilt ved parkeringen på Dragvik
Fine høstfarger nedenfor Storfjellet
Litletinden i sikte på vei oppover retning Renskvannto
Ved Renskvannto
Niingen ses godt på store deler av turen oppover mot Litletinden
Utsikt ned mot Dragvikfjellet fra stigningen opp mot Litletinden
Vel oppe på ryggen nord for Litletinden
Skittendalstinden sett fra Litletinden
Litletinden i Evenes
Litletinden i Evenes, utsikt mot nord
Blåvatnet og Niingen sett fra Rogndalsfjellet
Stigningen opp mot Skittendalstinden har startet
Fra brattskråningen opp mot Skittendalstinden med utsikt tilbake mot Litletinden
Niingen tar seg godt ut fra alle sider!
Skittendalstinden i Tjeldsund
Skittendalstinden i Tjeldsund med Litletinden i bakgrunnen
Dragviksfjellet og dagens siste motbakke rett forut.