Fuglafjellet, Kvam (25.09.2022)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Ascents Fuglafjellet (1,334m) 25.09.2022 12:13

Vi parkerte nede ved veien på stor parkeringsplass. Syklet derfra oppover bratt grusvei i 5 km. Veien stopper her og går over i sti og krysser elva over ei bru. Vi hadde lastet ned et spor som vi valgte å følge. Gikk litt for langt på hovedstien før vi fulgte en sti som gikk bratt opp en skråning. Så flater det litt ut. Her gikk det varder både til høyre og venstre. Vi gikk til høyre. Videre var det dårlig merking, få varder og litt ulendt terreng. Brukte mye tid på å finne varder og sti å følge. Noen steder var det varder i alle retninger uten tydelig sti. Mot toppen kom vi inn på en tydelig brukt sti som var rødmerket. Ned igjen skulle vi prøve å følge den for å unngå ulendt terreng. Det var også merket sti på kartet som gikk ned til hovedstien. Fulgte denne et stykke, men mistet denne etterhvert. Var varder i alle retninger så det endte med at vi gikk et par timer i ring før vi kom tilbake på det samme sporet som opp. Mobilen gikk tom for strøm, så lagde ikke spor av dette. Uansett vet ikke hva som er beste veien til topps. Det går nok en rødmerka vei opp en plass, men vi fant ikke ut hvor.