Olsskavlen, Voss og Granvin (24.09.2022)

Written by BeHe (Berit Heggholmen) GSM

Ascents Olsskavlen (1,576m) 24.09.2022 08:37
Visits of other PBEs Olavstølsvegen parkering midtre (408m) 24.09.2022 08:37

Endelig klaffa det med både fint vær og helg samtidig. Vi dro fra Skien etter jobb, og rakk opp til parkeringen litt opp i bakken. Olavstøl parkering. Overnatta i bobil her. Neste morra med solskinn gikk vi opp grusveien til ende. Her er det ei hytte. Fortsatte videre på sti som var merket med rødmalte pinner. Forbi et uthus og ei hytte.
Så går stien opp bratt li. Fin sti å følge. Stien er merket med røde pinner til ca 1200 moh. Og deretter med røde steiner helt til toppen. Men, det er mange gamle varder i området også. På høyde 1111 moh gikk vi til venstre oppover lia og fulgte gammel merking. Her er det bedre å gå rett fram og følge pinnene oppover litt lenger øst.
Vi kom inn på denne stien med rødmerking igjen lenger opp. Så videre rødmerking på stein. Lettgått videre på moseveier som snirkler seg mellom ellers humpete terreng. Fin utsikt oppover og på toppen. Egentlig en lettgått topp tross at det er mange høydemetre.