Eid/Volda: Hattemakaren (24.09.2022)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Grøndalen (440m)
Endpoint Grøndalen (440m)
Ascents Hattemakaren (1,096m) 24.09.2022 14:17

Kjekk tur sammen med Vinjar og Carla. Vi var heldige å få med oss Tante Elisabeth også, som ville ta turen opp på Kvitegga etterpå.

Bomveg innover Grøndalen, 30,- kontant. Her er ikke vipps og lite dekning uansett.

Vi hadde ikke med oss kontanter, men bilføreren som sto forann oss ved bomvegeb var snill å legge ut for oss, slik at vi kunne vippse ham senere.

Parkerte der hvor veien deler seg. God plass til flere biler. Stien går gjennom et stort myrområde og er av og til litt vanskelig å følge, men vi mistet den kun en gang, bedre ved siste stigning opp til vatnet. Derfra var det mindre vått og bedre underlag.

Sola var nokså fraværende, men vi fikk noen små gløtt, selv om skodda la og drev hele dagen og gav oss også noen små byger underveis.

VI fikk en fin stund på toppen, men litt hustrig og rått vær, gjorde til at vi startet returen etter en halvtimes stopp. Elisabeth var gått videre mot neste topp, og vi returnerte til bobilen. Hadde opprinnelig tenkt å stå parkert oppe i Grøndalen, men vi endret planen og satte kursen mot Austefjord, slik at vi kunne ta oss en enkel og grei tur på Bjørnasethornet dager derpå. Lørdagskvelden ble tilbrakt på Aurstad camping med de to små. Her ble det kosekveld med burgermiddag, eplekake og is og mykje moro.

litt lite sikt på toppen
Hattemakaren
tanta
mykje moro på retur
fra Hattemakarskaret
kosestund i bilen etter tur