Søtekollen (24.09.2022)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Søtekollen (557m) 24.09.2022 10:19
Da vi hadde vært i kontakt med en koronasmittet i Kristiansund, kunne vi ikke reise på familiebesøk til Sogn slik vi hadde tenkt. Vi måtte somle oss nedover mot Haugesund og håpe vi ikke var smittet. Stoppet på en fin p-plass på Faleide i Nordfjord, det regnet i bøtter. Hadde da prøvd å få bobilen opp til parkeringen på Glitteregga, men måtte gi opp da den subbet nedi. Hadde tekt å prøve på den dagen etter, da de meldte finere vær, men vi kom jo ikke opp og jeg som er ganske nyoperert kunne ikke gå helt opp på p-plassen heller. Da tåka lå langt nedover bestemte vi oss derfor for å ta en overnatting på Rutledal. Der hadde vi overnattet før og det er en fin fricampplass for bobilen litt forbi kaien. Dagen etter fant vi ut at vi måtte ta en tur, da det var meldt strøkent vær. Valget falt på Søtekollen på Brekke.
Kjørte til p-lommen i krysset (der veien går til Ortneset) og jammen var det ikke plass til bobilen der. Alltid spent på det. Parkerte og krysset veien og gikk opp til skiltet ved det røde huset. Her ble vi usikre fordi vi syns tråkket gikk så nære huset, men det gjør det. Gikk oppover stien som var tørr og fin i begynnelsen. Stien gikk gjennom en tunell av skog, skikkelig tøft. Den gikk oppover ja, og oppover og oppover, bratt men i dag var formen helt annerledes enn på Nordvestlandet i dagene før. Vi vet at Brekke er en av de våteste stedene i Norge og det merket vi ganske fort. Etter den vanvittige regnsommeren vestlandet har hatt i år, var stien våt, skitten og myrete helt til topps, MEN for en utsikt oppover og fra toppen!!! Helt Ok å bli skitten og våt når belønningen er så enorm! Kosa oss med mat og drikke på toppen. Så gikk jeg videre ut til den vestligste varden, litt nedenfor toppvarden. Når du er her oppe, MÅ du ta med denne også! Super utsikt. Fikk ikke ta bilde sørover, da tåken lå tjukk bakover der. Synd for en ser fjell og veien videre sørover fra den vestre varden. Hadde tenkt å gå oppom Bærekletten også, men det var så vått i terrenget at det droppet vi.
Toppvarden. Her er fantastisk utsikt i alle retninger
Utsikt vestover fra varden lengst vest
Søtekollen varden mot vest
Parkering
Her starter stien
Stien går gjennom en tretunell