God sti til Elghøgde med flott utsikt. (20.09.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Saupeset. (841m)
Endpoint Saupeset. (844m)
Ascents Elghøgde (1,066m) 20.09.2022 17:06
Visits of other PBEs Bomvei Saupeset (640m) 20.09.2022 16:07

Dette var dagens andre og siste tur. Fra litt kjedelige Sandanhøgde tidligere på ettermiddagen, kjørte jeg til Saupeset og fulgte først en grusvei cirka 800 meter, før det var en god blåmerket sti gjennom skogen helt til topps.

Utsikten på toppen var formidabel, ikke minst pga lav kveldssol og kjølig klar høstluft. Brukte 25 minutter her oppe, og burde ha ventet på solnedgangen også, men følte ikke helt for å gå og kjøre hele hjemturen i mørke.

Enkel og fin tur som kan anbefales.

Det gikk kjørbar grusvei opp til denne plassen, men jeg gikk opp hit fra en parkeringsplass ca 800 meter lenger nede.
Trigpunkt, varde og utsikt på Elghøgde.
Utsikten til Jotunheimen fra Elghøgde.
Hemsedalsfjella med Såta til venstre og Skogshorn helt til høyre.
Utsikten til skogkledde Sandanhøgde som jeg hadde vært på tidligere på dagen er ikke så spennende.
Og denne gangen overholdt jeg anmodningen om å parkere før innkjøringen til en privat vei. Hadde riktignok betalt 50 kr for å komme så langt, så litt kjipt.