Nonsvola, Båvola, Vangsåsen og Bjørkkletten i Tolga (20.09.2022)

Written by Line GSM

Ascents Bjørkkletten (871m) 20.09.2022
Båvola (1,064m) 20.09.2022
Nonsvola (1,089m) 20.09.2022
Vangsåsen (855m) 20.09.2022
Nonsvola:
Jeg begynte dagen i yr, regn og tåke. Parkerte på merket parkering ved Skardstjønna, og det var også skiltet til vola. Småglatt på stien med litt rim og snø, og null utsikt på toppen.
Båvola:
Kjørte videre til Tollevshågåvollen der parkering var halvfull med biler. Traff på flere fuglejegere i dag. Jeg fulgte stien nesten til snaufjellet og ruslet videre gjennom vått buskas og lyng. Det sluttet etter hvert å regne. Fikk meg to kilometer ekstra da jeg presterte å miste mobilen ut av brystlomma uten å merke det, attpåtil utenom stien, men enda mer utrolig fant jeg den igjen selv om jeg ikke klarte å gå i mine egne fotspor hele veien. Plutselig lå mobilen der. Litt flaks skal man ha. Flott utsikt fra Båvola.

Vangsåsen:
Parkerte ved skytebana i Vingelen, fulgte veien nordover et stykke og skar av mot toppen. Diffust toppunkt, så jeg gikk att og fram og fant en trig. mast som synger på siste verset. Helt greit terreng å gå i, men ingen utsikt i skogen.

Bjørkkletten:
Parkerte ved Kletthytta, fulgte veien videre noen hundre meter før jeg tok av på en utydelig sti som gikk ganske nære toppen. Ingen markering her, og minimal utsikt.

Finværet som var spådd kom skikkelig på Bjørkkletten, og jeg hadde opprinnelig tenkt gå på flere topper, men kneet var plagsomt vondt, og jeg måtte bare gi meg.