Læigastinden i Narvik/Gratangen (19.09.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Læigastinden (1,331m) 19.09.2022 15:47
Endelig var det muligheter for noen turer oppe i nord igjen:) Den første turen gikk til Leigastinden, kommunetoppen i Gratangen kommune. Jeg kjørte til Kvernmo og parkerte på en lomme i siste sving før den siste gården. Herfra fulgte jeg merket vei/sti over Leigassletta og opp til Leigasskaret. Toppen hadde vært inntullet i tåke i hele dag, så den hadde jeg ikke sett snurten av. Dessuten hadde værvarselet lovet at dette skulle holde seg stabilt gjennom dagen, så det var lite forventninger til noe lettelse. Jeg trøstet meg med at stien var godt merket, og at gps'en viste vei uansett. Like ovenfor skaret kom jeg inn i tåka, men det var ingen tvil om hvor jeg skulle gå. Det var god merking hele veien som førte meg greit opp til toppen. Underveis var det et par litt gufne og harde snøpartier hvor jeg gjerne skulle hatt isøks, men et par steiner gjorde følelsen av trygghet god nok på det bratteste partiet. Hundre meter før jeg kom frem til varden lettet tåka noe, og jeg fikk 10 sekunder hvor det var mulig å få et glimt ned til fjorden før det tettet seg til igjen. Det er ikke så mye som skal til før man tenker at man har vært heldig med været ;) Godt fornøyd ruslet jeg etter hvert ned igjen og fulgte samme rute som jeg hadde gjort opp til toppen.
Fra Kvernmo startet turen langs en gammel traktorvei
Det er alltid fint å komme seg over tregrensen og opp på fjellet
Flotte jettegryter i elveløpet ved Leigassletta
Tilbakeblikk over Leigassletta
Ved Britavatnet flatet det ut noe før det igjen bratnet til oppover lia
God farge på merkingen gjorde at det ikke var noe problem å finne frem i tåka
Varden på Leigastinden dukket plutselig opp da tåka lettet litt:)
Det var nok et par minusgrader og temmelig sur vind på toppen, noe som gjorde snøpartiene litt harde!