Til Sandanhøgde uten stier. (20.09.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Start point Skirvedalsvegen (868m)
Endpoint Skirvedalsvegen (861m)
Ascents Sandanhøgde (987m) 20.09.2022 14:07
Sandanhøgde Nord (986m) 20.09.2022 14:28
Sandanhøgde Vest (982m) 20.09.2022 14:41

Værmeldingen for denne septemberdagen var svært gode, og antagelig ville det bli den siste finværsdagen på en stund. Så planen var å reise av gårde ved 12-tiden etter litt hjemmekontor. Klokken var 10:30 da jeg dro hjemmefra, så jeg var ivrig etter å komme meg av gårde.

Første toppen som skulle bestiges var Sandanhøgde hvor jeg benyttet sykkel på grusveien fra "Skirvedalsvegen låst bom" som er markert i peakbook. Bommen var åpen da jeg kom dit, men jeg fant det mest fornuftig å parkere før bommen likevel. Grusveien var ikke så veldig fin å sykle på med mye småstein, men det var bedre enn å gå. Sparte 6,4 km grusveitrasking på det.

Oppover i skogen fra der jeg parkerte sykkelen fant jeg et svakt tråkk til å begynne med, men mistet det etter hvert, så mesteparten av turen ble det å tråkke over lyng og mose. Det gikk jo greit siden det var ganske tørt i terrenget. Toppen Sandanhøgde var en liten skuffelse. Ikke noe utsikt å snakke om og dårlig med steder å sette seg ned.

For å få en rundtur var jeg også bortom Sandanhøgde Nord og Vest hvor sistnevnte hadde en viss utsikt.

Litt skuffet over denne turen, men dagens neste tur til Elghøgde ble en skikkelig opptur.

Toppen av Sandanhøgde var flat, og med litt for mange trær og busker.
Utsikt til Elghøgde som jeg gikk på etterpå fra Saupset.
Tror denne steinen danner toppunktet på Sandanhøgde Nord.
Her nærmer jeg meg toppunktet på Sandanhøgde Vest.