Fjellklatrekurs Bre og Fjell (14.09.2022)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Spørteggbu (1,570m) 14.09.2022

Femdagers kurs for Bre og Fjell. Tre hyggelige deltakere som var på et jevnt nivå gjorde det til ei bra uke! Skulle helst vært i Hurrungane, men kom en del snø tidlig i uka, så hadde ikke vært så mye utbytte av å være der.

Dag 1: Intro og gjennomgang av grunnleggende elementer på Kvam. Rapellerte, klatret litt på led og øvde på å snu på bolt.

Dag 2: Fokuserte mye på sikringsmidler og standplasser. Øvde på taulagsrutiner over flere taulengder på bakken. Sikring av andremann. Planlegging av turdag.

Dag 3: Mannen i Jostedalen. Gikk Thore på Sporet. Delte den i fem korte lengder. Jon Olav ledet introlengden opp til diederet. Jeg resten. Fikk litt taudrag på andrelengden, så jeg satte stand ute til høyre over de to boltene. Gikk en kort lengde rundt kanten som vel var cruxet på ruta og satte stand i boltene til rapellen. Synes det var en solid 4+ i grunn. Alle klatret med fjellsko, men de kom seg opp med god stil. Fjerde lengde gikk jeg opp gjennom den bratte renna, synes det var noen flytt her også som holdt graden godt. Siste korte lengde gikk opp til øverste rapellfeste. To rapeller ned igjen. Sol og blåbærplukking på utmarsj

Dag 4: Plommehagen. Intro til kameratredning, utfiring fra guidemodus, bremseknute, 1:3 talje etc.

Dag 5: Plan A var Astrupegga, men pissregn i Kjøsnesfjorden var ikke fristende når det var tørr asfalt i Sogndal. Reiste tilbake til Kvam og brukte dagen på å gå Utenfor allfarvei i tre lengder. Jeg hang i tau på sida og involverte meg så lite som mulig. Ble en veldig fin dag i sola(!)