Vinter i anmars...frisk fjelltur (18.09.2022)  3

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Musætrin (1,039m)
Ascents Mukampen (1,745m) 18.09.2022 11:25
Kviknegråhø (1,427m) 18.09.2022 13:27
Saukampen (1,659m) 18.09.2022 14:43
Visits of other PBEs Vardet stidele Mukampen (1,095m) 18.09.2022 11:17

Det ble en frisk fjelltur i dag. Dro inn Murudalen til Musætrin og parkerte ved foten av Heidalsmuen. Frisk vind ved start og friskere ble det på toppen. Grete og jeg møtte snøen ganske langt nede og skjønte at det ikke ville bli sommerføre på toppene denne dagen. Vi gikk jamnt oppover med kun noen få korte tekniske pauser. Blåste godt på toppen og det lå snø på bakken. Dette er det vi har i vente på toppturene framover.

Det ble en bustete nedstigning der vi gikk bratt ned på østsiden av toppen. Veldig løst og vi kunne kanskje valgt en annen rute ned. Vel,- vi kom velberget ned til dalen med kun et lite sår i leggen til Grete. Der tok vi en matpause og vurderte vider rute. Videre mot Kviknegråhø ble det mye kjerr og ingen stier. Vet ikke om man kan finne en bedre rute oer dalen. En seig stigning opp til denne toppen, men endelig kunne vi se den slake seige bakken opp mot Saukampen. Noen pustepauser ble det oppover, og herlig å se varden. Det ble en meget kort pause da det blåste svært friskt. Lite sikt var det også. Sola kom og gikk på hele turen. Vi hadde også regn og fikk den saftige snøbyga på vei ned fra Saukampen.

Fint lettgått terreng på vår rute ned til dalen igjen, men ble etterhvert kjerr og vått terreng. Slitsomt terreng som sugde krefter. En meget bra terningstur ble det iallefall selv om ikke veeeeldig mye positivt kan sies om turen. Mukampen er en kjempe av et fjell. Min andre tur opp hit. Neste gang blir det nok med ski opp fra motsatt side.

Takk for turen Grete. Det ble ikke det været vi håpte på og vi får tenke på at det ble ei flott "treningsøkt" i svært ymse vær og underlag.

Ved turens slutt... kom godværet.
Embla følger med oss... ser om alt er bra med oss