Sprenpiggen-Storslåkampen-Ruten (18.09.2022)  3

Storslåkampen (1,428m) 18.09.2022 12:11
Ruten (1,516m) 18.09.2022 13:33

Tre topper i Espedalen

Vi reiste fra Rena kl 0600. Ca. kl. 0900 var vi i farta. Vi valgte å kjøre inn bommen til Peer Gynt veien. I etterkant var det bortkastet å betale 80 kroner for å kjøre inn. Vi kjørte ca 1,6 km inn mot Kopparslåa. Der ble veien så dårlig at vi parkerte.

Arne pakker sekken sin

Det var sur nordavind, og det blåste godt. Vi fulgte veien og stien om Lohaugen til Bingstjønna. Derfra går det fin sti opp mot Sprenpiggen.

Sprenpiggen i siktet
På vei opp til Sprenpiggen. Det var godt å ha hetta på hodet i den sure nordavinden. Bingstjønna til høyre.
Sprenpiggen besteget. Dette var ikke noe blivende sted i den sure vinden. Heidalsmuen er dekket av skyer til høyre på bildet.

Vi tok en snarvei ned nordsiden av Sprenpiggen ned mot stien som går videre i retning Storslåkampen

Dagens andre, Storslåkampen. Her spiste vi lunsj

Fra Storslåkampen til Ruten kan man gå i nesten rett linje, men det er veldig bløtt mellom disse toppene. Derfor gikk vi i fjellsiden til Hestådalshøgda. Det var forholdsvis greit å gå her.

Dagens siste topp, Ruten. Arne har vært på denne før, men er sporty og blir med en gang til.

Ruten er tydeligvis en populær topp, og vi møtte mange andre på tur opp og ned.

Flotte farger i fjellet nå.På tur ned mot bilen. Jotunheimen i horisonten.
Sprenpiggen
Langsua i det fjerne
Ruten sett fra Storslåkampen

En flott tur selv om været var dårligere enn meldt. Det gikk regnbyger rundt omkring, men vi unnslapp heldigvis disse. Det er nok finere å ta denne runden på ski da det er mye vier og einerkratt i området. Vi klarte å gå på sti største deler av turen, men der stien ble borte, så var det tungt å vasse i kjerr.

Takk for turen arne (Arne Mæhlen)