Garntindan nord (09.08.2021)

Written by oppialta (Bjørnulf Håkenrud)

Ascents Kjerringtind (929m) 09.08.2021
Motorway Peak (982m) 09.08.2021
Old Man (952m) 09.08.2021

Fra telt ved utløpet av Eggedalen (Sørbotndalen på kartet) gikk Jørgen Kalvå Flå og jeg inn til skaret Samevuoncahka (Eggskaret) og opp på Garntindan Sør (Kjerringtind). Vi fulgte i fotsporene til en engelsk ekspedisjon fra 1970 og gikk hele Garntindryggen via Old Man (Garntindan Nord), Old Lady og til Garntindan Nordligste (som den engelske ekspedisjonen kalte Motorway Peak).

Old Man er delt i to av ei kløft som må forseres på litt dårlige grep for hendene, og lite til føttene. Her står fjellbolten engelskmennene banket inn i 1970, og den ser helt ny ut. Kvalitetsmetall!
Etter å ha kommet over kløfta (norsk grad 5) er det lettere klatring til topps. Vi rappellerte ned gjennom kløfta til skaret mellom Old Man og Old Lady.

Retur fra Garntindryggen gikk ned i Mikkeldalen i ei renne sør for Garntindan Nordligste. Der er det en bre med ei diger tverrsprekk litt nedi, som vi omgikk mot sør.