Eltarnuten (23.08.2022)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Hellevassbu (1,167m)
Endpoint Litlos (1,199m)
Ascents Eltarnuten (1,407m) 23.08.2022
Visits of other PBEs Hellevassbu (1,167m) 23.08.2022
Litlos (1,199m) 23.08.2022 08:05

Eltarnuten

Startet rett over kl 0800 fra Hellevassbu og fulgte sti rett øst langs Hellevotna. Denne kunne jeg følge frem til vann 1259, hvor jeg så gikk off-trail opp til sadelen mellom Eltarnuten Ø og V. Oppe på toppen var det flott utsikt og jeg så faktisk en jeger like nedenfor, men fikk ikke slått av en prat. Videre bar det rett vest mot Bjørnabotnen og Bjørnadalen. Jeg begynte å merke kilometerne i beina, så det ble en god pause i Bjørnadalen.

Forlater Hellevassbu kl 0800.
Passerer en av flere hytter langs Hellevotna.
Toppen av Eltarnuten, 1407 moh. En topp et godt stykke utenfor allfarvei.
Veien videre mot Bjørnabotnen.

Var tilbake på t-stien etter ca 5,5 timers, og 16 km, omvei. Stien videre gikk i flott terreng, og siden jeg var på Bjørnaskallen og Belganuten forrige gang jeg var i området, så hadde jeg ikke gått denne delen av ruten tidligere. Nede i Belebotnen var jeg igjen inne på "kjent område". Nå var det bare ca halvannen time igjen til Litlos. Og det var bra, for jeg hadde nå pådratt meg smerter i venstre kne.
Vel fremme på Litlos ble det bestilt full kost, tatt en meget god dusj og flere gode prater med Mark, som nok en gang hadde havnet på samme rom :-)

Endelig tilbake på t-stien. Dessverre "bare" 4 km fra Hellevassbu.
Krysser bro i Søre Belebotnen, samt en kort spisepause.
Har endelig fått øye på Litlos, men det er fortsatt en time igjen...
Ankommer Litlos, trøtt og sliten etter 29 km vandring.