Grønkleppen i Namsos/Høylandet (12.09.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Grønkleppen (765m) 12.09.2022 13:18
Etter forrige kommunesammenslåing hadde jeg "mistet" kommunetoppen i Namsos og det var på tide å rette opp i dette:) Jeg kjørte inn til Fiskåhaugen og videre inn til brua hvor Urdbekken renner ut i elva. Her var det fint å parkere. Et lite tråkk kunne ses ca 100 meter nord for brua, og jeg valgte å følge dette så langt det var mulig. Det er uansett ikke vanskelig å ta seg frem i skogen her, bortsett fra at man risikerer å måtte omgå noen brattskrenter som dukker opp her og der. Vel over skoggrensa gir turen seg selv, og det er bare å ta kurs opp til utsiktsvarden som ligger lengst øst oppe på fjellryggen. Oppe ved varden kan man nyte en flott utsikt, og samtidig innse at man bare har gått omtrent 2/3 av turen til toppen. Et par høydedrag må fremdeles forseres før man endelig kommer bort til det høyeste punktet som ligger på grensa mellom Namsos og Høylandet. En staselig varde og dessuten en topp som kan by på havutsikt! Jeg vurderte et kort øyeblikk å fortsette over til Kvervassfjellet, men innså at det kunne blitt en temmelig langdryg dag, det var tross alt et stykke å kjøre tilbake igjen til Stjørdal etter turen. Jeg valgte derfor å snu på Grønkleppen og følge omtrent samme rute tilbake igjen til bilen.
Ved denne brua er det god plass til flere biler, og et godt utgangspunkt for tur opp til Grønkleppen
På vei oppover lia med utsikt mot Øyvatnet
Et par skrenter underveis kan gi noen meter ekstra i form av omgåelser
Flott natur her oppe!
Ved utsiktsvarden har man gjort unna omtrent 2/3 av turen. I bakgrunnen ses Øyvatnet.
Varden på Grønkleppen kan skimtes på toppen til høyre i bildet
Grønkleppen i Namsos/Høylandet
Havutsikt fra toppen:)
Grønkleppen med ryggen bort mot utsiktsvarden.