Skitur i ekspressfart til topps (30.12.2012)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Start point P-lomme nær Trillestølen (956m)
Characteristic Ski trip
Ascents Ålfjell (1,138m) 30.12.2012
Mot Jotunheimen fra toppen av Ålfjell.

Flere ting talte ikke for tur i dag: Dårlig natts søvn, lett kvalme, begrenset tid til rådighet, stiv og støl etter en hard styrke- og kondisøkt i går, og et vær som bare ble sånn middels. Likevel; godt å komme seg ut!

Jeg ville gå i skispor, men så på skisporet.no at løypa fra SØ ikke var preparert på en stund, og satset derfor på NV-varianten, der det så lovende ut. Dette skulle bli første turen denne vinteren på langrennsskia mine, og jeg så fram til god gli og høy fart. Kjørte i strålende sol forbi Fagernes, men la merke til skyer som trakk opp fra sør. Dette må ha forstyrret navigasjonsevnen min, for jeg presterte å kjøre feil to ganger på min vei opp mot Trillestølen p-lomme. Her er enkel veibekrivelse:

Fra E16 i Røn tar en av (mot øst) og tar så ganske snart av nordover. Etter snaut 2,5 km fra E16 er det skiltet til venstre (øst) mot Haugerud og Trollhovd. Helt oppe på Dinglane møter en først bommen.

Jeg kunne tenke meg å spare 40 kr i bompenger, for jeg skulle bare 750 meter videre etter bommen, men det var umulig å få parkert noe sted før bommen, så det var bare å betale. Det stod også noe her om 50 kr i vinterparkering...

Med bilen parkert var det bare å speede oppover i fine spor. Møtte en del folk underveis, så dette er nok et yndet område for ski - og så var det jo søndag. Et par hauger måtte jeg over, og da ble det litt nedkjøringer også, selv om det stort sett bare gikk oppover. Var stadig obs på folk som kom kjørende nedover også, da det var noe smalt for en med fiskebein opp, som møter en med skia i plog på vei ned!

På toppen etter rundt tre kvarter, tok noen kjappe bilder, og prøvde å finne absolutt høyeste punkt - uten resultat. Rimelig flat kuppel her oppe! Utsikten mot Jotunheimen var flott, for selv om sola var forsvunnet her jeg sto, så skinte den i heimen.

Suste så ned igjen samme vei, og var ved bilen etter snaue 1,5 t på tur. Siste turen i år, så takk for et flott turår 2012!

Skitur i preparert løype.

Godt nytt turår ja!

Written by mortenh 30.12.2012 18:09

Så du dro deg ut etter hardøkta i går :)

Ålfjellet er fint det. Har hatt mange skiturer dit opp, men det begynner å bli lenge siden sist.