Uranostinder og Slingsbytinden fra Koldedalen (10.09.2022)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Koldedalen (1,208m)
Endpoint samme (1,215m)
Ascents Uranostinden (2,157m) 10.09.2022 12:17
Slingsbytinden (2,028m) 10.09.2022 13:10
Uraknatten (1,958m) 10.09.2022 13:32
Uranostinden S2 (2,048m) 10.09.2022 15:33
Uranostinden S1 (2,037m) 10.09.2022 15:59

Brukbar værmelding, som ikke slo helt til. Mildt og lite vind, men sola som var lovet glimret med sitt fravær.
Godt trav opp fra Koldedalen, opp Uranosbreen, i vestsiden, til høyeste punkt og runding øverst før nordryggen opp til selveste Uranostindens toppunkt. Tidvis sti, og greit, tidvis litt løsere ur. Den som fulgte "stien" fikk finest reise. Siste 50 meter såpass luftig at ikke alle trivdes. Men stort mot og full konsentrasjon ble utvist, og ferden over den smale egg, bort til varden, gikk supert.
Vi karret oss tilbake til tryggere grunn før et stort følge med guide fra Tyin Aktiv nærmet seg toppen.

I motsetning til oss så ikke de ut til å være på nerdete "toppsanking" som oss, så vi fortsatte uten mye passiàr, ned ryggen samme vei som vi kom, for så å smette opp på dagens andre 2k-topp, som helt klart var den morsomste; Slingsbytinden. 6-7 minutt opp, samme ned. Dagens "billigste" topp. Flott, luftig, men trygg og fast rygg. Akkurat passe spennende.

Mens de andre koste seg med Slingsbytinden, hastet jeg over til Uraknatten. Fint skue tilbake mot Uranosryggen, som dessverre lå delvis i skyene.

Jeg hang meg på de to andre i brekanten, inn i tauet, før vi fortsatte ned mot bretunga mellom S1 og S2. Uranosbreen har mange sprekker, heldigvis ikke så brede, men dype nok flere steder til å være livsfarlig. Det fristet ikke å falle ned i noen av de. Et par steder steder gikk vi på isbroer over relativt dype sprekker, og flere steder måtte vi hoppe over snøbroer av ukjent kvalitet.

Snø og istungen opp til mellom S1 og S2 har et par skikkelig store sprekker, tversover, som man absolutt ikke vil ned i. Vi gikk litt sikksakk mellom et par av de. Her er det så bratt at en utglidning fort kan være fatal. Full fokus opp her også, førstemann sparker gode tak, stegjern et must i dag, litt slush/bløt snø oppå atskillig fastere is under. Ingen trivelig oppstigning, og heller ikke nedgang. Jeg syntes helt klart ned var værre i dag. S2 først og S1 etterpå. Fra sadelen er det bare barnematen i forhold til oppstigningen hit. Holder man vest opp ryggen, er det også fast og fint fjell.
Mye folk på ryggen i dag. Vi skjønte i ettertid at det for enkelte ble mye venting. ca. 20 stk, som startet omtrent samtidig, i 6-7 forskjellige lag, er et nokså riktig anslag tror jeg. Vel nede på breen var det bare å tusle i vei. Vel, ute av tauget, på de nå fremtinte svaene, rett ovom vann 1507, gled en av oss på grus, og slo seg nokså hardt. Heldigvis uten benbrudd.

Returen er alltid drygere enn man tror, og farten gikk adskillig ned etter hvert. Deilig å komme til bilen og ikke minst middag og seng noe senere.
En flott fin tur med Rusla og Jan the Machine. Takk for positivt og hyggelig selskap.

Inn i tau
Uranostinden uten videre utsikt
Glede over å ha unnagjort toppeggen
Slingsbytinden
Tilbakeblikk mot Uranostinden, som viser seg nesten skyfri. Sett fra Slingsbytinden
Mye folk på Langskaveltind også i dag.
Nesten oppe i sadelen
Mot S1 og hovedtoppen
34 snøspurv
Ørlite sol på vei opp mot S1
Dagens siste topp straks unnagjort
Luftig fra S1 retning Uranostindent
Ned snøbakken mellom S2 og S1
Det goldeste partiet ved vann 1507
Start date 10.09.2022 08:26
End date 10.09.2022 19:29

Written by Gråbein 12.09.2022 14:07

Gratulerer med debut(?) ...

Written by knutsverre 12.09.2022 13:55

som fjellfører på meget krevende og bratt bre, Helge! Spennende turrapport! Bra dere kom dere trygt opp og ikke minst ned! Spektakulære bilder!

Sv: Gratulerer med debut(?) ..

Written by Gråbein 12.09.2022 14:09

Takk! Fjellføreren fra helv.... førte med stram kustus.

Ja, for så vidt første "føring" på bre. Vi kom oss godt igjennom i hvert fall. Og ned kommer man jo alltids ;0)