Raufoss - Lygna - Oslo på ski (05.03.2010)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Kvitingen (722m) 05.03.2010
Visits of other PBEs Katnosdammen (465m) 05.03.2010
Lygnasæter Hotell (630m) 05.03.2010
Oslo (0m) 05.03.2010
Raufoss (310m) 05.03.2010
Tryvannstua 05.03.2010

Startet på Raufoss fredag formiddag i strålende vær, med Oslo som mål 135 km totalt. Traff to pensjonister på toget som det viste seg skulle samme vei og som tydeligvis hadde vært med på å gå opp denne løypetraseen for 20 år siden. De diskuterte nå seg i mellom hvilket gamlehjem de hadde søkt seg inn på. De viste meg starten av løypa og jeg fulgte de et par km til en av dem snudde seg og sa at de ikke trodde jeg burde følge dem. Jeg måtte innrømme at farten var i overkant av hva jeg syntes var komfortabelt. Bare ta til venstre her oppe og gå rett frem så sees vi på Lygna var siste beskjed. Jeg hadde også tenkt meg en avstikker opp på kommunetoppen Lauvhøgda når jeg passerte så nær, men måtte gi meg på det etter kun 2-3 meter utenfor oppkjørt løype. Her var det bunnløs sukkersnø som gikk meg til livet. Kom frem i skumringen i 7 tiden etter 55km til Lygna og ble sporenstreks invitert bort til mine venner pensjonistene for middag. De hadde ankommet en time tidligere og nå også fått besøk av sine bedre halvdeler. En absolutt munter og minnerik kveld med mye verdensmesterprat. Startet fra lygna kl 7 neste morgen og fikk en fantastisk dag med soloppgang og gnistrende blått føre på vei sydover mot Grua hvor det ble lunch. Deretter videre gjennom sentrale deler av Nordmarka for til slutt å ende opp ved bussholdeplassen på Voksen Skog like over Bogstad camping i skumringen etter 80km. En helt fantastisk flott todagers tur jeg hadde tenkt på lenge var unnagjort.