Nupsegga (10.09.2022)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Nupsegga (1,674m) 10.09.2022 08:44
Visits of other PBEs Ulevå p-plass ved E134 (975m) 10.09.2022 08:44
Kjørte opp med bobilen og overnattet ved Kjelavatn. Lørdagen våknet vi til tåke, men YR meldte at den skulle lette på Nupsegga kl 12.00 og Storm meldte ikke tåke, kun en liten regnbye kl. 16.00. Kjørte bort til Ulevå og parkerte på p-plassen der. Småyret da vi gikk, men det var jo ikke meldt, så da gikk det nok over tenkte vi. Klarte å gå feil med en gang, jeg er litt surrete for tiden, men kom oss etter hvert inn på stien vi skulle følge. Fin sti oppover til der vi tok av i retning mot Trollenup. Fant lett en god vei oppover ved hjelp av Norgeskart og av og til noen små varder. GPS kartet streiket, men vi hadde BeHe sitt spor inne på GPSen og vi kunne se sporet men ikke kartet. Fulgte sporet av og til, men mest på egen vei. Fant lett alle vannene vi skulle passere. Ved 1467 vannet var det mye stein bortover der vi gikk, unngikk det på vei ned. Der vi gikk opp til toppen fra vannkanten ved vannet med breen i, var mye bedre enn der vi gikk ned. På vei ned slet vi med å finne farbar vei, da vi bestemte oss for å prøve å gå på stien på Norgeskartet. Fant etter hvert noen bitte små markeringer, som noen hadde laget og unngikk det verste skaret. Orket ikke tanken på å gå ned der,vi så ikke langt nok til å se helt ned og det var bratt og mye stein og sva, så er superglad for de små markeringene vi fant her og der, som da gikk utenom.
Nede ved vann 1362 fulgte vi en sti som var god og med små varder. Vi oppdaget etter hvert at den en gikk for langt øst. Diskusjon om vi skulle snu eller følge denne stien ned til Mannevasstjønni og videre derfra. Det regnet og vi var lei, men vi snudde likevel og gikk opp igjen og fulgte sånn ca. vårt spor ned igjen til bilen. Traff en rypegjeger på vei opp og en sauesanker fra Vindafjord på vei ned. Så noen få sauer der vi traff mannen, ellers ikke liv i det hele tatt i fjellet i dag. Tåka ble liggende hele dagen, så dessverre så gikk vi glipp av den fine utsikten både oppover og fra toppen. Men vi hadde ca 50-100 m sikt foran oss hele tiden, heldigvis. Fin, men laaaang tur for meg i dag. Formen er ikke bra.
Toppvarden
Det blomstrer ennå i fjellet
Hadde litt sikt i tåken
Ved et av vannene
Breen minker
Breen og vannet foran
Litt mer sikt ut over vannet på vei ned