Jetnamklumpen - Røyrvik. Trøndelag K-topper komplett! (03.09.2022)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Jetnamselven-parkering (791m)
Endpoint Samme (791m)
Riksrøys 203 B (1,073m) 03.09.2022 11:12
Børgefjell nasjonalpark (500m) 03.09.2022 11:25

Flott dag i Børgefjell nasjonalpark

Etter diverse turer til kommunetopper i Trøndelag i løpet av året - delvis alene men oftest sammen med min gode turvenn Stig - var vi nå begge to klare for den siste gjenværende toppen på listen, nemlig Jetnamsklumpen i Røyrvik. Foruten at fjellet er høyest i Røyrvik kommune, var det også høyest i "gamle" Nord-Trøndelag fylke før sammenslåingen av Sør- og Nord-Trøndelag i 2018.

Røyrvik kommune var opprinnelig et sørsamisk område, noe alle de samiske navnene bærer tydelig bud om. Etter 1800 ble kommunen delvis befolket av nybyggere fra nabokommunen Lierne. Kommunesenteret ligger i Røyrvik (230 innbyggere).
Kommunevåpenet er det samiske solkorset (Bjiijje) som symboliserer de fire himmelretningene.

Med en befolkning på ca. 440 innbyggere spredt over et areal på 1330 kvadratkm er Røyrvik kommunen med lavest befolkningstetthet i Sør-Norge.
Mer om Røyrvik kommune her.

Jetnamsklumpen - Jitnemensnuhkie 1512 moh
Vi overnattet på Limingen Gjestegård i Røyrvik der vi ble tatt meget godt i mot av den hyggelige vertinnen Hilde som vartet opp med god middag sent på fredagskvelden. Lørdag morgen stelte vi oss tidlig frokost og kjørte østover mot Sverige på vei 7024 Hudningsdalsveien til grensen. Derfra videre østover til Stora Blåsjø der veien svinger nordover langs vestsiden av Ankarvattnet og fortsetter som Vildmarksvägen mot Stekenjokk og god parkering på Jetnamselven - parkering. Kjøreturen fra Røyrvik til parkering tok ca. 1 time. Nydelig turvær, sol ikke vind og passe temperatur ca. 5 grader ved start.

Stig klar for tur på parkeringen ved Jetnamselven. Den delvis snøkledde toppen på Jetnamsklumpen synlig i bakgrunnen midt i bildet!

Uproblematisk kryssing av Jetnamselven med liten vannføring rett nedenfor parkeringen. Deretter fulgte vi elveslettene på østsiden av elven vel en km før vi gradvis tok oss oppover i høyde mot ca. 800 moh. Her kommer en inn på en vardet, men delvis utydelig sti som fortsetter 3-4 km i meget lettgått terreng mot NV.

Lettgått terreng
Flatene sør for høydedraget der Riksrøys 203 B og Jetnamsfjellet SØ3 ligger til høyre i bildet. Jetnamsklumpen 1512 litt til venstre for midten

Jeg hadde lastet ned GPX-filen til SturlaS (Sturla Sandvei) som gikk turen 1.8.2017. Sturla anbefalte ruten som går oppe i høyden over Jetnamsfjellet SØ3, og vi fulgte i hovedtrekk hans returrute. Ruten går like ved Jetnamselven - utedo som Olepetter (Ole-Petter Andersen) i sin tid la inn som severdighet. Det som en gang har vært et slags ly (med ovnsrør!) var nå omtrent jevnet med jorden, og fremtrer absolutt ikke lenger som noen severdighet! Men bygningsrestene er der, hva den nå enn kan ha vært brukt til!

Sørgelige rester etter Ole-Petter sin utedo!
Ikke mye igjen av utedoen!

Fra "utedoen" er det ca. 200 hm til dels bratt stigning opp til Riksrøys 203 B der vi tok oss en matpause. Her så vi et par ensomme reinsbukker. Ellers var det ikke noe dyreliv av betydning på turen. Vi brukte vel 2 timer fra parkeringen til riksrøysen.

Riksrøys 203 B med Jetnamsfjellet SØ3 i bakgrunnen

Vi fortsatte over Jetnamsfjellet SØ3, ned igjen mot NV og så opp igjen til Jetnamsfjellet SØ2. Koordinatene for disse to småtoppene er justert.

Stig på toppen av Jetnamsfjellet SØ3 som nok er hyppig besøkt av storfugl
Jetnamsfjellet SØ3 sett fra nordvest
Stig på neste høyde - Jetnamsklumpen SØ2

Videre mot toppen er det relativt lettgått steinsletter. Vi hold høyde og siktet oss inn mot sadelen mellom Jetnamsklumpen og Jetnamsfjellet.

Terrenget videre mot Jetnamsklumpen
Tilbakeblikk mot der vi kom fra med Jetnamselven nede mot høyre
Jetnamsklumpen ruver foran oss

Etter en kort matpause tok vi fatt på den siste oppstigningen mot toppen. Lettgått til å begynne med, delvis i på snøfonner som ga greit feste for støvlene.

Fra sadelen mot østskråningen vi gikk opp mot ryggen NV for toppen
De siste 50 hm opp mot NV-ryggen var tyngre pga storsteinet ur. Mye bedre forhold oppe på selve ryggen. Ned igjen valgte vi en trasé litt lenger mot nord som var mer lettgått. Fremme ved varden kl 1522 - 5 t 20 min fra start.
Flott varde på 33W 462060 7223321 som på Peakbook. Kartverkets koordinater 32V 743395 7233092 ligger antagelig ved en firkantbolt noen meter NV for varden.
En meget fornøyd Uncas på toppen av Jetnamsklumpen. Gratulerer Stig!
En annen godt fornøyd kommunetoppsamler!
Kartverkets bolt (og koordinater?) på Jetnamsklumpen som også er et trig-punkt av 1. orden

Ved innzooming på norgeskart.no viser det seg at både varden og Kartverkets bolt ligger på nordsiden av kommunegrensen - altså i Hattfjelldal kommune! Antagelig er det kommunegrensen som er tegnet unøyaktig for varden står vitterlig på høyeste punkt.

Stig bygget en liten varde på kommunegrensen - på et lavere sted noen meter vest for varden. GPS 33W 462061 7223306

På toppen traff vi Sigurd - en utvandret, hyggelig vestlending fra Odda som hadde slått seg ned i Trondheim, og nå teltet nede i dalen.

Mot Jetnamsvatnet i sør
Utsikt VNV langs ryggen. Kvigtinden 1699 i Hattfjelldal i bakgrunnen

Etter en halvtimes pause på toppen, retur omtrent samme vei, bortsett fra at Stig fant en mindre steinete rute litt lavere (vest for) Jetnamsfjellet SØ2.
Tilbake ved bilen kl 21 etter en tur på 12 timer, hvorav ca. 10 timers gangtid og 2 timer med pauser, akkurat da det begynte å bli mørkt.
Ringte LImingen Gjestegård og jamen stilte ikke Hilde opp med herlig middag kl 2230 til to sultne og meget godt fornøyde karer. Tusen takk til Stig for hyggelig turfølge og nok en herlig dag i fjellet!

Gratulerer med Trøndelag

Written by Osten 13.09.2022 17:28

Jammen greide du/dere mitt hjemfylke før meg. Det er imponerende hvordan dere står på. Jeg hadde en flott tur med sønnen til Jetnamsklumpen, med overnatting i telt ved Jetnamsvannet. Det var en kremtur. Trøndelag er allsidig fra kysten til svenskegrensa. Stille her nå etter en brukket ulna etter fall i Storsylens steinur. Men jeg gir meg ikke, fikk med to kremtopper fra Høvringen denne helga. Følger spent med hvem som blir først av deg og Sola!! Jeg ble passer for 3-4 år siden og koser meg med det. Takk for grundig turbeskrivelser og bilder.

Sv: Gratulerer med Trøndelag

Written by knutsverre 14.09.2022 10:40

Tusen takk for veldig hyggelige kommentarer, Olav! Uflaks med armbrudd på Storsylen. Godt det var en arm og ikke en fot. Kom du deg ned igjen for egen maskin? Kjekt å høre at du er i gang igjen med turer. Høvringen er et nydelig turområde og rikt på kulturminner. Ha en god høst videre!

• +

Sv: Sv: Gratulerer med Trønde

Written by Osten 14.09.2022 12:25

Grattis nok en gang!

Written by Gråbein 12.09.2022 13:30

Jeg er mektig imponert over stå-på viljen, og driven hos dere to. Flott vær i Trøndelagen for en gangs skyld også ;0)

Sv: Grattis nok en gang!

Written by knutsverre 12.09.2022 20:24

Tusen takk, Helge! Det hjelper godt på å være to om et slikt prosjekt. Og været på turene våre i Trøndelag som du bemerker, har vært meget bra i år motsetning til enkelte ganger tidligere....!

Godt jobba

Written by uglefisk 12.09.2022 08:20

Til dere. Husker godt denne turen på ski. Ingen kort tur. Stå på videre!

Sv: Godt jobba

Written by knutsverre 12.09.2022 14:00

Takk for kommentar, Paal Andre! Vi vurderte å ta turen på ski, men slo det fra oss da vi så at Vildmarksvägen i Sverige er vinterstengt og først åpner i begynnelsen av juni.

Gratulerer med nok en tind!

Written by Snilen 12.09.2022 00:00

Synd at ingen tar turen til Jetnamsfjellets østligste topp, der grenserøysen er. Dette er eneste plass, i Norden i alle fall, der 4 fylker møtes i ett punkt, Nordland, Trøndelag, Vesterbotten og Jemtland.

Sv: Gratulerer med nok en tind

Written by knutsverre 12.09.2022 10:02

Takk for hyggelig kommentar, Lars! Du har nevnt denne grenserøysen tidligere, men vi hadde egentlig nok med å bestige hovedtoppen!

Sv: Gratulerer med nok en tind

Written by TERJES 13.09.2022 15:17

Her vil jeg legge inn litt skryt fra TRØNDELAG. Som eneste grensefylke i Norge har vi en egen liste over alle de 132 grenserøysene vi har i fylket. To nordmenn og en svenske er påmeldt listen.

Det er den 578. mest populære lista i Peakbook.

• +

Sv: Grenserøyser Trøndelag

Written by knutsverre 13.09.2022 18:48

Flott tur!

Written by SturlaS 11.09.2022 21:07

Gratulerer med en flott tur som avslutning i Trøndelag.

Da er det bare resten igjen.. Lykke til med det!

Sv: Flott tur!

Written by knutsverre 12.09.2022 13:57

Tusen takk, Sturla! Vi hadde god nytte av din turrapport og GPX-sporet ditt på turen!

Gratulerer så mye

Written by Sola19 11.09.2022 08:58

Med alle kommunetopper i sør-Norge, imponerende!!! Jeg prøver så godt jeg kan å holde følge med deg på kommunetopplista, men det er ganske krevende :)

Sv: Gratulerer så mye

Written by knutsverre 11.09.2022 21:13

Tusen takk, Solveig! Jeg synes det er minst like krevende å holde følge med deg på kommunetopplistene ;-)! Spent på å lese rapportene fra dine siste bestigninger - Nonsfjellet, Løysmundhatten og Kvænan!

Gratulerer

Written by AnneW 11.09.2022 08:51

Gratulerer med komplett Trl, og fylkestopp! :)

Sv: Gratulerer

Written by knutsverre 11.09.2022 10:42

Takk for det, Anne. Ser du mangler bare to av Fylkestoppene - de i Troms og Finnmark. God høst videre!

K-topper i sør komplett

Written by otto 11.09.2022 08:19

Gratulerer med både fylket og hele sør Norge. Må kjennes godt etter alle disse reisene og dessuten lykkes med været. Veldig kjekt å ha med seg en god turkompis i ødemarka. Flotte bilder som vanlig. Regner med du ikke flytter nordover, ment at du blir å finne der i 2023.. Lykke til videre

Sv: K-topper i sør komplett

Written by knutsverre 11.09.2022 18:59

Tusen takk for hyggelige kommentarer, Otto! Ja, nå er det K-topper i de tre nordligste fylkene som gjenstår! Mye spennende turer å se frem til, men lange reiser og avstander. Det har vært til stor glede å kunne gå turer sammen med Stig! Kjenner jeg deg rett blir det vel nok en tur nordover før vinteren setter inn for alvor! God høst!

Gratulerer til deg også

Written by TERJES 11.09.2022 02:41

Knut Sverre med fullført kommunetoppliste i Trøndelag. Stig var først ute med rapport og her har kommentarene haglet inn. Var dette siste tur til Trøndelag i år? Øytoppene venter. Jeg venter i spenning.

Sv: Gratulerer til deg også

Written by knutsverre 11.09.2022 10:38

Tusen takk, Terje! Synd det ikke ble noen marsipankake på oss. Vi prøvde å få fatt i på Limingen Gjestegård, men de hadde ikke! Vi får ha det til gode!

Øytoppene på Trøndelagskysten som du har redegjort så godt for gjenstår, men er ikke glemt.