Vardefjellet (07.09.2022)

Written by rmobr (Rune Mork Braut) GSM

Ascents Vardefjellet (1,106m) 07.09.2022
Topp-punktet 1106.
Utsikt mot Lysekammen og Dalaknuten fra 1106.
Varden på 1103 med utsikt mot Lysefjorden.
Utsikt ned i Lysedalen fra 1103.
Heftige klipper der stien går ned mot Lysedalen. Dalaknuten til venstre og litt av Vardefjellet til høyre.
Fantastisk utsikt mot Lysefjorden og Lysebotn fra 749.
Rester av gammelt trig-punkt på 749.

Vardefjellet er et stort fjellplatå med bratte kanter mot nord og vest. Det er 6 punkter på dette fjellplatået som er 1103 - 1106 moh. Det vestligste har fått den røde pila som indikerer at dette er det høyeste punktet. Vi parkerte ved parkeringsplassen til Børsteinen og fulgte stien mot Lysebotn forbi Matupstjødn. Før Vardekleivane svingte vi rett nordover mot toppen som angis til 1106,4. Etter at vi hadde nytt utsikten derfra, gikk vi til 1103-toppen med fin varde litt lenger nord. Her er utsikten enda bedre. Deretter gikk vi tilbake til Vardekleivane og fortsatte på stien mot Lysedalen. Da vi kom til Lysedalen, gikk vi opp til gammelt trig-punkt på 749. Her var det en fantastisk utsikt mot Lysefjorden og Lysedalen. I et uryddig terreng kom vi fram til anleggsveien ved Tjodanpollen og fortsatte på veien tilbake til Børsteinen.