En fin dag langs Renndalskamman og Kringlehøa. (07.09.2022)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Dalen (253m)
Ascents Renndalskamman nord for (1,272m) 07.09.2022 12:33
Renndalskamman (1,288m) 07.09.2022 12:43
Renndalskamman S2 (1,189m) 07.09.2022 13:12
Kringlehøa (1,493m) 07.09.2022 14:03
Kringlehøa østtopp (1,463m) 07.09.2022 14:30

- Høstidyll ved Innerdalen.

Den fine høstdagen motiverte meg til å ta turen innover Renndalskamman og Kringlehøa, en tur som hadde surra i bakhue ei stund. Hang sykkelen bak på bilen, dermed kunne jeg starte og avslutte turen med sykkel.

Det var fortsatt litt turister i området da jeg "sala opp" sykkelen ved Dalen og tråkka i vei opp i Innerdalen. Satte igjen sykkelen ved Renndøla, og fortsatte på stien oppover mot Renndalen.
Søkte ut av stien og opp mot Renndalskamman så fort jeg så det hensiktsmessig. Tok ikke lang tid før jeg kom inn på en svak sti, og sett slik, den var jo blåmerka også. Fulgte denne og andre alternative tråkk helt til topps på Renndalskamman. Meget behagelig å lettgått terreng innover ryggen der.
Etter en matbit og ekstra nytelse av utsikten gikk turen videre mot Kringlehøa. Sti og tråkk stort sett hele veien, slik at det gikk greit å finne en fin veg. Lett terreng, og et lite snøstrekk videre bort på østtoppen før det bikka utfor. Så straks to varder ned på kanten mot sør, som viste veg på sti og ned ei laus renne gjennom bratta. Er nok mulig å følge ryggen direkte i svak nø-retning fra toppen også, noe andre spor her på PB ser ut til å bekrefte.
Videre på flere snøfelter rundt ryggen og ned på T-merkinga ved østenden av Langvatnet. Retur i flotte omgivelser og sommerlig temperaturer denne flotte høstettermiddagen.

Vinnufjell m/ Tunga, Kongskrona og Dronningkrona.

Hesten og Tritindan.

Skarfjell fra inngangen til Renndalen.

Fra Renndalen mot Vinnufjell.

Renndalskamman

Fra høgste Renndalskamman mot Langvatnet og Kringlehøa.

Høstfarger oppover Kringlehøa med utsikt mot Navarnebba, Såtbakkollen og Tåga på andre sida av Innerdalen.

Fra Kringlehøa med utsikt mot bl.a. Langvatnet, Renndalen, Renndalskamman, Viromkjerringa, Snøfjellet, Skjerdingen og Grinaren.

Fra Kringlehøa retning Storlidalen.

Kringlehøa speiler seg i Langvatnet.

Ved Renndalsvatnet mot Snøfjellet og Skjerdingen.

GPS-sporet tok seg en avstikker fra oppe i Renndalen. Distanse og høgdemeter er korrigert manuelt.