Klefsåsen i Stjørdal (06.09.2022)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Klefsåskammen (408m) 06.09.2022 19:04
Fra Skordalsvola tok jeg turen litt innover i landet med Klefsåsen som mål. Jeg kjørte langs Ausetvatnet og opp til Bulandet hvorfra det gikk bomvei innover mot toppen. Jeg vippset over penger og kunne dermed kjøre inn til krysset en drøy kilometer øst for toppen. Veien videre var ikke egnet for bilkjøring så jeg parkerte på ei lita lomme i veidelet.
Jeg fulgte veien så langt som den gikk inn til noen setervoller. Videre over noen beiteområder og inn i tettskogen like før toppen. Her møtte jeg på skogens konge som ikke var så interessert i besøk. Selve toppen var av det stusselige slaget, med mye tettkratt og ingen utsikt. Det var for øvrig overraskende stupbratt ned på nordsiden! Da det var såpass dårlig sikt på grunn av kratt og trær bør man være litt forsiktig her slik at man ikke tråkker utfor!
OBS: GPS-tracket viser mye av kjøreturen på tilbaketuren. Jeg glemte å slå av sporingen da jeg kom ned igjen til bilen...
Klefsåsen sett fra sørsiden av Ausetvatnet
Beiteområdene nedenfor toppryggen
Ved toppunktet på Klefsåsen. Her er fort gjort å stige utfor kanten!
Klefsåsen i Stjørdal er temmelig gjengrodd