Storlidalen (05.09.2022)

Written by oddis (Odd Arne Maridal)

Ascents Skardnebba (1,174m) 05.09.2022
Storbekkhøa (1,504m) 05.09.2022
Tohatten (1,444m) 05.09.2022
Tohatten Østre (1,339m) 05.09.2022
Visits of other PBEs Storlia Parkering (620m) 05.09.2022

Tilfeldighetene ville ha det til at jeg tok ei natt på hytta på vei til Trondheim på jobb og været var strålende. Klasket sammen pc'en i tre-tida og begynte å konkretisere planene. Eneste målet var å få noen nye topper og å være ute til det mørknet.

Etter at Rindal desserterte til Trøndelag har det blitt litt lenger å kjøre for å få nye topper i MogR også, men valget falt til slutt på Storlidalen som utgangspunkt.

Litt stigning, men lettløpt inn til Tovatna, deretter rolig fin grusvei til nordenden. Ca ti kilometer fra bilen til jeg begynte å gå mot Skardnebba. De nye skoa fra Dynafit leverte overraskende bra på grusveien også. Uberørt terreng opp mot Skardnebba som etterhvert bydde på fin utsikt helt ut til Sunndalsfjorden.

Ned fra Skardnebba tok jeg en relativt direkte linje ned mot nordenden av Fallbekktjønnin. Utrolig fint nede ved vannet. Sva og lyng på en skrånende rampe videre. Drømmeterreng. Kom opp på nordvestryggen til Tohatten øst for 1291. Brei rygg og etterlatenskaper etter Kårvatn skyrace viste veien til toppen av Tohatten.

Tverrdalsfjellet så ikke et gram innbydende ut og jeg bestemte meg for heller å avslutte med Storbekkhøa. Terrenget hit var utrolig fint. Oppe på Storbekkhøa begynte kveldssola å fargelegge både bakken og himmelen. Helt utrolig fint. Lett hjorting ned til bilen herifra.

Anbefaler denne runden på det varmeste. Bare fint.