Styggedalsryggen ft Lang variant (05.09.2022)

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Ascents Vestre Gjertvassoksle (1,982m) 05.09.2022 20:07
Gjertvasstinden (2,351m) 05.09.2022 20:07
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 05.09.2022 20:07
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 05.09.2022 20:07
Sentraltinden (2,347m) 05.09.2022 20:07
Store Skagastølstinden (2,405m) 05.09.2022 20:07
==Overskrift==

Grotesk lang tur. Umulig å gjennomføre om du ikke kjenner gjesten og ikke har knallvær. Var kjipt opp breen. Måtte skru litt, og endte likevel med en ekkel travers på hard snø. Ikke ideelt og vanskelig å gjøre 100% trygt. Grus og løsmasser fra breen og opp til eggen mot Gjertvassoksle, men ikke spesielt bratt eller utsatt, så null stress. Lett å finne veien. Herfra drøy stigning til Gjertvasstind. Enkelte små klyv som var veldig lette. Kan aldri tenke meg at en kan trenge tau her. Ned fra Gjertvasstind var det snøfritt, men glassert av nattens fryste dugg. Rota litt rundt, men spotta rappelfestet ganske tidlig, og kom oss greit dit med litt korttauing. Firte ca 40m og tok selv to rappeller. Måtte etablere et rappelfeste på en gammel hex og en halvårlig kile. Tidligere på sommeren når snøen rekker lengere opp kommer en helt sikkert helt ned på 30m rappel. Uproblematisk å krysse gleppen og stå godt. Fulgte snø opp ett stykke før det virkelig bratnet til. Uproblematisk. Klatret eggen herfra. Flere muligheter opp her, men helt klart tauterreng. Jeg gikk usikret. Kortauing resten av ryggen. Gikk ned i sørsiden etter vesttoppen. Mye løst, men uproblematisk. Gikk sentraltind i 5taul elns. Veldig lett. Var på taubrems halvparten her, men egentlig helt greit å soloere. Nytt flott slynge feste på rappel. Lett tilgjengelig. Må ha 60m tau. Gikk galleri til mohns. Rota litt med veien. Burde holdt oss litt høyere i starten. Sprinting opp fra mohns. Tok en 30m rappel idag og kløv ned resten. Fin beta det med 60m tau og tørre forhold. Gikk begge usikret ned svaene. Helt greit. Jeg jogga ned fra ende den av mykstien for å ta ned telt. 13t59min