Såta og naturlig dusj (04.09.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Moseheia (663m)
Ascents Såta (890m) 04.09.2022
Visits of other PBEs Bjørgaknausen (850m) 04.09.2022

Etter turen over Borninolten og Gråfjellet, kjørte jeg og Harald opp til Moseheia for en tur på Såta, som ble den siste toppen på helgens raid. Denne har jeg egentlig hatt planer om å ta på rando fra Fristølen på sørsiden, men det får heller bli en gang jeg er ferdig med alle toppene rundt Bergsdalen.

Utsikt over Vaksdalsfjell fra Såta

Ved Moseheia parkerte vi på en P-plass som kun er forbeholdt hytteeierne her, men vi var jo "gjester" så det gikk fint. Herfra fulgte vi stien som går gjennom Bergsskaret. Flott sti og nydelig natur. Elven fra Nordre Gråvatni renner gjennom Bergsskaret og helt ned til Bergsvatnet. Ved Børkjebotnen renner den over en hylle i tynne stråler og skaper dermed en fin naturlig dusj. Harald mente jeg trengte en dusj og nå hadde jeg muligheten. Jeg utsatte det til returen.

På vei oppover på stien i Bergsskaret

Like nord for Børkjebotnen tok vi av fra stien og dreide mot Såta. Over Brunane var det mye opp og ned over myr og små avlange koller. Vi forvekslet også toppen av Såta med naboknausen på vestsiden. Da vi omsider stod i skaret mellom punkt 809 på Brunane og Såta, var vi ikke lenger i tvil.

Såta

Solen og regnet kranglet om været, slik det ellers hadde vært i dag. Mørke skyer lurte over toppene på sørsiden av Bergsdalen. Skikkelig flott utsikt mot disse fjellene herfra. Vi hørte også et drønn. Det var meldt litt lyn og torden i dag, men ikke i dette området. Drønnet var langt unna og det ble med det ene.

Toppen av Såta

Vi fulgte nå et sauetråkk videre oppover, men tok etter hvert av fra dette og banet vår egen rute opp det bratte partiet på slutten. Ankom omsider toppvarden på Såta. Nydelig utsikt mot Vaksdalsfjell. Harald så en topp i nærheten som lignet Hårteigen. Litt morsomt at han nevnte dette, for langt bak i horisonten så vi plutselig den ekte Hårteigen.

Bergsdalen er vakker

Etter noen bilder fortsatte vi ned igjen samme rute og inn igjen på sauetråkket. Vi valgte å fortsette på dette tråkket da det gikk retningen vi skulle. Dette viste seg å være en veldig fin rute som gikk langs kanten på Brunane og opp til Bjørgaknausen. Flott utsikt hele veien. Bjørgaknausen er en typisk turtopp. Stor varde og bok som vi skrev oss inn i.

Harald på Bjørgaknausen med Bergsbukken som ruver majestetisk i bakgrunnen

Ned herfra testet vi ut to stier hver, men min dreide plutselig i feil retning, så jeg tok ganske raskt av fra den. Harald sin gikk bare i en liten runde, så vi møttes igjen litt lenger nede. Fortsatte ned igjen på et tråkk som plutselig forduftet. Deretter egen rute ned til Bergsskaret. Vi gikk nå opp til Børkjebotnen. her hev jeg meg rett i dusjen. Befriende og forfriskende.
Fulgte så stien ned til P-plassen ved Moseheia. Takk for en produktiv og flott helg med nydelige turer, Harald!

Det snakkes mye om prisen per dusj om dagen. Denne var i hvert fall helt gratis!