Geitbuvarden/"Snøhelvete" (26.12.2012)

Written by heidim (Heidi M. Pedersen)

Ascents Geitebuvarden (525m) 26.12.2012

Ikke så ofte Morten og jeg er samtidig nedover i Grenland, men når det først skulle være tilfelle, var det obligatorisk med en tur. Valget falt på Geitbuvarden, og jeg skulle være kjentmann (kjentkvinne). Dette skulle by på utfordringer allerede fra parkeringa av - eller rettere sagt FØR vi fant parkeringa. ;) I starten kunne vi følge tråkket til noen (andre) ivrige turgåere som hadde vært i traktene dagen før antageligvis, men da vi skulle begynne å plukke høydemetre på riktig, var det bare en harepus og en langbent elg som hadde ferdes i samme trakter etter at snøen fant veien dit. Kjentkvinnen var på tynn is både en og flere ganger oppover, og stort sett var det Porsgrunnsmannen som måtte gjøre jobben med å tråkke løype. Det ble uansett en skikkelig treningsøkt for oss begge, og siden Morten foreslo å pakke lett (dvs ikke noe som helst), ble det også på denne turen inntatt noen kubikkmm snø. Vi så ikke noe til verken elgen eller harepusen, men så desto mer til eventyrskogen med snøtunge trær. Dårlig belønning i form av utsikt på toppen, og vi klarte oss derfor med toppen-toppen og droppa utsiktstoppen og selve varden. Det får bli ved en senere anledning!

Mortens turrapport finner du her.