Strålende finaleetappe kommunetopper Trøndelag (03.09.2022)  6

Written by Stigun GSM

Start point Stistart Jetnamsklumpen Stekenjokk S (785m)
Endpoint Samme (784m)
Ascents Jetnamsfjellet SØ3 (1,111m) 03.09.2022 11:30
Jetnamsfjellet SØ2 (1,151m) 03.09.2022 11:55
Jetnamsklumpen (1,512m) 03.09.2022 15:20
Visits of other PBEs Jetnamsklumpen - stistart i Sverige (812m) 03.09.2022
Riksrøys 203 B (1,073m) 03.09.2022 11:12
Børgefjell nasjonalpark (500m) 03.09.2022 11:15
Jetnamsklumpen stod ved starten av denne høsten igjen som siste kommunetopp i Trøndelag, tilfeldigvis(?) både for Knut Sverre og meg, og på et godt værvarsel bestemte vi oss for et forsøk lørdag 3. september. Jeg ankom Limingen Gjestegård i Røyrvik sentrum sent om kvelden dagen før, der Knut allerede hadde installert seg. Neste dag opprant som lovet med strålende vær med skarp høstluft, rim på bakken og 0 grader C. Via FV 7024 passerte vi Riksgrensen mot Sverige og videre i nordlig/nordøstlig retning mot Stekenjokk hvor vi parkerte litt sør for lensgrensen som er vanlig utgangspunkt og stistart for turer til Jetnamsklumpen
Turstart. Jetnamsklumpen stikker såvidt over nordvesthorisonten

Fulgte i starten høyre(nordøstlige) elvebredd av Gaavesjohke delvis på brukbar sti og hvor det til dels var lettgåtte gressletter før vi forlot denne til fordel for god merket/vardet sti på moreneryggene nord for elveleiet. Videre lettgått på frodig gress/starrmark etter hvert slakt nedover til uproblematisk krysning av bekk mellom noen tjern i bassenget mellom høydedraget vi hadde passert og oppstigningen i retning Jetnamsfjellet mot nordvest. I området her lokaliserte vi den i tidligere turrapporter omtalte utedoen, som viste seg for lengst å være nedblåst med rester av bygningskomponenter spredt rundt på bakken. Knut hadde studert turrapporten til SturlaS som anbefalte å søke opp i høyden mot Jetnamsfjellet og -drabanter(Jetnamsfjellet SØ2 og SØ3) fremfor å følge nordbredden av det langstrakte Jetnamsvatnet som hadde opplevdes veldig steinete. Derfor småbratt opp til den markerte sørøstryggen av Jetnamsfjellet hvor vi snart lokaliserte Riksrøys 203B. Kort matpause her før vi fortsatt videre oppover ryggen.
På vei inn i Norge. Riksrøys 203B
Knut ved riksgrensen. Jetnamsfjellet SØ3 like bak. Jetnamsklumpen delvis skjult til venstre

Jetnamsklumpen hadde nå etter 6-7 kilometers gange kommet atskillig nærmere og begynte å ruve i vesthorisonten.
Flott profil på Jetnamsklumpen fra øst!

Etter Jetnamsfjellet SØ2 litt ned et steinete parti og videre i den langstrakte flate sørflanken sør for Jetnamsfjellet, som viste seg å være mer lettgått enn det kunne se ut på avstand, i alle fall fant vi en OK, dog stiløs; trase' på lettgått underlag med stort sett grei omgåelse av partier med ur. Vel fremme ved skaret mellom Jetnamsfjellet og Jetnamsklumpen ny matpause. Fortsatt bra vær, men noe mer skyer fra østlig kant nå. Videre i ikke veldig tunggått ur nord for den øst-vestløpende Jetnamnsklumpen, hvor vi siktet mot restene av to snøfonner i den brattere del av nordflanken.
Beskjedne snøfonner igjen i nordflanke nå i september

Greit opp det minst bratte av snøfønene, hvor snøen var temmelig hard men såpass lite bratt at det gikk greit uten brodder/stegjern. Videre i storsteinet noe tunggått ur opp til toppryggen som var mer lettgått og enkelt videre den siste halvkilometeren eller så til det forjettede mål; Jetnamsklumpen, kommunetopp i Røyrvik og "avgått" fylkestopp i Nord-Trøndelag!
Knut på vei opp snøflanken
Høyest i Røyrvik!

Selv om noe skyer var utsikten helt upåklagelig, fra den på milevis avstand markerte Heimdalhaugen i sør til Svartisen i nord! Lite vind på toppen og selv om neppe mange plussgrader godt mulig å være på toppen en halvtimes tid eller så uten å måtte kle på seg altfor mye!
Panorama vest-nord
Panorama sør. Heimdalhaugen midt i bildet
Halvzoom mot forlokkende Kvigtindmassivet
Halvzoom mot Geittinden(midt i bildet)
Okstindane i det fjerne
Mot det langstrakte Jetnamsvatnet i sørøst

Idet vi startet nedturen traff vi en enslig kar på vei opp mot toppen, det viste seg at han var fra Odda men bodde nå i Trøndelag. Etter kort hyggelig fjellprat fortsatt vi returen omtrent samme vei vi hadde kommet opp, med unntak av en litt kortere og mindre steinete rute høyt i sørvestflanken av Jetnamsfjellet SØ3, som i tillegg ga litt livd for en kald vindt fra nordøstlig retning og som hadde medført at det meste av tilgjengelig tøy hadde kommet på. Lett videre ned den sørøstlige forlengelsen av Jetnamsfjellryggen og forbi Riksrøys 203B igjen.
Gjensyn med riksrøys 203B
Atskillig mer lav/mosegrodd på svensk side
Kvelden i anmarsj

Tilbake ved bilen etter ca 12 timer på en drøy men strålende tur til Jetnamsklumpen, uten at det ble nødvendig å ta i bruk medbrakte hodelykter. Tusen takk til Knut Sverre for som alltid kompetent og hyggelig turfølge til en meget verdig finaletopp kommunetopper i et mangslungent Trøndelag fylke! Tilbake til sen middag til det meget hyggelige og serviceinnstilte vertskapet på Limingen Gjestegård. Opphold her kan varmt anbefales som utgangspunkt for turer til Jetnamsklumpen!

FINESTE KOMMUNETOPPTURER I TRØNDELAG:

1) Trollhetta. Dramatisk landskap. Langstrakt og fantastisk utsikt fra en majestet i Trollheimen
2) Hestkjøltoppen. Fantastisk skitur til en flott utsiktstopp i Lierne.
3) Jetnamsklumpen. Omvendt "harrytur" til vidstrakt utsikt i Børgefjell.
4) Svarthøtta. Skitur i perfekt 2.maivær. Gromutsikt til Nordmøres tindeverden
5) Fongen. Flott tur til et ruvende fjell i variert innlandsnatur.

Børgefjell

Written by otto 10.09.2022 14:49

Gratulerer med nok en flott trøndersk kommunetopp. Ser du har rangert de 5 fineste, savner Storsylen, men mulig det var stang ut med været. Så lurer jeg på om du har glemt Marsteinvola i gamle Inderøy kommune.!! Så en grå knappenål der. Spørs hvilken liste du prioriterer.

Sv: Børgefjell

Written by Stigun 10.09.2022 22:26

Takk for kommentar, Otto! Min "rangering" er selvsagt høyst subjektiv og gjenspeiler som du selv antyder dårlig vær og sikt på Storsylen, som nok ellers lett ville ha fått "pallplass". Hovedprioritet på 2016-listen kommunetopper, med et skråblitt til 2000-listen, så Marsteinsvola blir sikkert besteget i ikke altfor fjern fremtid; den også. Ønsker deg en strålende turhøst videre!

Grattis begge to!

Written by SturlaS 10.09.2022 09:18

Solid tur nord i Trøndelag med fint høstvær!

Jeg ser du tok en pausetur til mitt nærfjell i Melhus. :)

Sv: Grattis begge to!

Written by Stigun 10.09.2022 09:58

Tusen tak Sturla. Ja, fantastisk tur med atskillig inspirasjon fra din tur til samme flotte turmål! Priviligerte dere som har en såpass fin treningstopp som Vassfjellet i nærområdet til Melhus/Trondheim Syd!

Gratulerer med fullført

Written by Sola19 10.09.2022 08:32

Trøndelag i strålende høstvær!!

Sv: Gratulerer med fullført

Written by Stigun 10.09.2022 09:56

Tusen takk for gratulasjon, Solveig! Du har nå ikke ligget på latsiden du heller i sommer; gratulerer med mange flotte turer i Trøndelag og på Nordvestlandet!

Jeg bøyer meg ned i hatten

Written by TERJES 10.09.2022 03:33

og gratulerer deg og Knut Sverre med fullført kommunetoppliste i Trøndelag. En skikkelig langtur som avslutning. Har dere noen flere planer i Trøndelag på andre samlelister?

Sv: Jeg bøyer meg ned i hatte

Written by Stigun 10.09.2022 09:54

Tusen takk for som alltid hyggelig kommentar fra deg, Terje. Ja det var en skikkelig flott tur, med forhold som knapt kunne blitt bedre! Blir vel når sant skal sies en pause fra toppturer i Trøndelag en stund fremover ;)