Borninolten og Gråfjellet (04.09.2022)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Skarvastølsvegen (536m)
Ascents Borninolten (955m) 04.09.2022 12:14
Gråfjellet (1,054m) 04.09.2022 12:59

Etter en fantastisk rundtur i Stølsheimen dagen i forveien, dro jeg og Harald til Bersdalen denne dagen for å ta en liten "ryddeøkt" på begge sider av dalen. Først ut var Borninolten. Vi parkerte i en lomme ved broen til Skarvastølsvegen. Denne veien er privat og kun til bruk for hytteeierne, så man kan ikke kjøre inn her. Vi gikk sammen et stykke langs veien før vi fulgte stien med skilt og retningspil mot "Skarvavatnet". Jeg skulle også opp på Gråfjellet. Denne hadde Harald vært på fra før, så vi bestemte oss for å dele oss. Jeg tok begge toppene, mens han tok Borninolten og gikk tilbake til bilen. Harald fikk også nøklene, slik at han kunne sette seg inn dersom det meldte regnet kom før jeg var nede.

Retningspil til gullet

Jeg satte opp et brukbart tempo i bakkene. Traff på to par litt lenger oppe. Jeg spurte dem om det går sti eller merket rute helt til toppen. De fortalte at det går en vardet rute opp fra Skarvavatnet, men jeg var ikke interessert i å løpe helt inn hit før jeg startet oppstigningen. Da jeg feide avgårde sa den ene mannen til meg "Vi snakkes på Nolten!" Før konen hans utbrøt "Nei, vi gjør jo ikke det!".

Herlige sva opp mot Borninolten

Like ved inngangen til Skarvadalen, dreide jeg skrått rett opp mot toppen. Mye svaberg og variert bratthet opp her. Jeg jobbet på tærne og det gikk radig. Bergene var tørre og en fryd å bevege seg over.

Toppvarden på Borninolten

Jeg fikk omsider øye på Harald nede i Skarvadalen. Etter en liten stund nådde jeg toppen av Borninolten. Flott utsikt. Tok bare en slurk vann før jeg fortsatte nedover hyllesystemene på sørvestsiden.

Vetlebukken til venstre, Gråfjellet i midten og Kvanngrøfjellet til høyre

Holdt en av høydedragene nedenfor Vetlebukken et stykke før jeg dreide ned i dalen og opp i Storaskaret. Deretter oppover ryggen mot Gråfjellet. Harald ringte meg her og lurte på status. Jeg så silhuetten av ham på toppen av Borninolten. Jobbet meg oppover og ankom omsider toppen av Gråfjellet, hvor toppunktet ligger på høyden like sør for varden.

Borninolten sett fra oppstgningen mot Gråfjellet

Tok noen bilder før jeg løp ned til varden for litt utsikt nedover Bergsdalen. Flott natur. Videre nedover ryggen til Storaskaret og deretter gjennom dalen. Jeg fortsatte opp i skaret mellom Veltebukken og Borninolten. Mye myr og gress her. Regnet kom også til avtalt tid, så jeg forsøkte å speede opp tempoet litt slik at jeg kom meg lengst mulig før steinene ble kliss våte. Snakket også med Harald på telefon her. Han var på siste strekningen av stien ned til bilen.

Bergsbukken sett fra Gråfjellet

Jeg fortsatte ned på et tråkk til Skarvavatnet. Det fristet å ta en dukkert her, men jeg droppet det mtp tiden. Fylte vannflasken min og jogget nedover svabergene i Skarvadalen. Ble vitne til en nydelig og klar regnbue. Må være den mest tydelige jeg har sett.

Utsikt fra Gråfjellet i retning Høgabu

Ankom bilen 15 min etter Harald. Han hadde tatt det veldig med ro for å utligne oss mest mulig og fikk seg en god matpause på turen. I tillegg hadde han blitt forfulgt av noen sauer. Etter at jeg også hadde fått litt mat i meg, kjørte vi videre til hyttefeltet ved Moseheia for en felles tur til Såta på motsatt side av Bergsdalen.