Vassdalseggen fra Godthol/Kjela P-plass (03.09.2022)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Vassdalseggi (1,658m) 03.09.2022

Førsteklasses finværstur, om lag 18 km, 750 hm og 7 ¼ timer ad normalvegen med en god pause på toppen. Et titalls ravner over Kistenuten og et enslig lemen stod for underholdningen. Ellers uvanlig mye folk på tur denne lørdagen, sikkert 25-30 personer til sammen, men vi fikk i alle fall være alene på toppen.

Jeg hadde gleden av å ha med kikkert, og mener at jeg kunne ta ut alle toppene i Rogaland over 1500 moh fra Vassdalseggen, det var jeg ikke klar over sist jeg var der. Se kartutsnitt med siktelinjer nederst, som bekrefter dette.

Mot Kista
I munningen av maleriske Lisledalen med  1151-tjørna og turmålet bak til venstre
I munningen av maleriske Lisledalen med 1151-tjørna og turmålet bak til venstre
Mot Kistenuten og en flik at 1238-vatnet i Lisledalen
I fint driv oppover mot toppryggen, hvor det er svært lite snø som dekker steinleiene. 1151-tjørna i Lisledalen og Vesle Nup er kjenneslige til venstre i bildet
Utsikt mot Kjelatind med Engelstjørn og Ingelsvatn, og med Vassdalstjørn nærmest
Alpint landskap sør for Vassdalseggen med enkelte brerester. Aller bakerst er profilen av Snønuten kjenneslig
Fra fortoppen mot hovedtoppen 1,5 km lenger vest
Toppvarden med Kistenuten i bakgrunnen
Utsikt mot Fitjanuten og Holmavatnet
Mot Trollaskeinuten og Mælen vest for Kvanndalen til høyre i bildet og Snønuten bakerst til venstre. Merk også at toppen av Skaulen såvidt stikker opp bak Trollaskeinuten
Fornøyd med dagen på Rogalands tak!
Idyll på toppryggen
Fra munningen av Lisledalen mot Kjelatind
Siktelinjer fra Vassdalseggen til alle de andre toppene i Rogaland over 1500 moh, noe som stemmer med min egen observasjon fra toppvarden