Travers av Raudalseggje fra vest (28.08.2022)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Austre Rauddalseggje (1,936m) 28.08.2022 06:30
Midtre Rauddalseggje (2,016m) 28.08.2022 06:30
Store Rauddalseggje (2,168m) 28.08.2022 06:30

Rauddalseggje

En av de virkelige kremturene midt i indrefilen av Jotunheimen.
Vekkerklokka ringte klokken 05:15 i håp om å rekke både Rauddalseggje og Skarddalseggje. Det er vanskelig å komme seg fort avgårde når man overnatter på turisthytte. Det er dessverre alt for koselig å fyre i peisen, tenne lys, spise frokost og drikke kaffe. Vi hadde også igjen litt vinrester fra kvelden før som var perfekt i en varm solbærtoddy. Etter en god morgenstud gikk vi fra Olavsbu rundt 06:30. Fra Olavsbu er det kun 2 km og 800 høydemeter til Store Rauddalseggje.
Det var fortsatt kuldegrader og rim og glatte steiner på tur oppover ryggen. Valgte å binne oss inn i tau over en utsatt egg før selve klatrepartiet.

Først et kort klyveparti med grad 2 på et litt utsatt punkt. Deretter gikk vi 4 korte taulengder opp langs eggen. Første opptaket er nok det mest krevende hvor jeg byttet til svasko. Reiste meg opp på en liten tåhylle ut til venstre før jeg kunne strekke meg opp til et bøttetak lengre oppe. Veldig fine hyller og gode standplasser oppover eggen. De to første var de mest krevende før det ble enklere opp mot toppen. Hadde gjort hjemmeleksa og hadde turrapporten til Bjørn Erik friskt i minne. En historie om forsøk på solobestigning opp eggen hvor han psyka ut (godt forståelig) og måtte baile midt på eggen. Måtte kaste ned sekken som forsvant flere hundre høgdemeter ned i breen og måtte gå helt tilbake til Fondsbu kun i svasko. Det er fjellets walk of shame.

En god pause på Store Rauddalseggje. Stillongsen måtte av og det var helt vindstille på toppen.
Deretter en time bort til Midtre Rauddalstinden hvor vi diskuterte vegen videre. Vi kunne enten gå ned fra Midtre og opp til Skarddalseggen i retur. Vi hadde allerede brukt seks timer og en rask vurdering sa at vi kommer sikkert til å bruke 7 timer til om vi skal over de andre toppene også. Med 6-7 timer kjøring tilbake til Oslo hadde det blitt sent med tanke på full rulle på jobb for begge påfølgende dag. Alternativt kunne vi fullføre traversen bort til austre for å få en slakere nedstigning bort til stien mellom Gjendebu og Leirvassbu. Vi viste lite hvordan veien bort til austre var men møtte noen på Olavsbu dagen før som sa at det var en stein som stod på en annen stein som sikkert hadde stått der i tusen år. Jaha, tenkte vi og la vi sjekke det ut. Så aldri de to steinene han beskriver men herregud for en rygg. Først var det to ruskete rappeller ned fra midtre før den sykeste skråeggen måtte forseres. Det ble dagens store utfordring og Ragnhild psyka dessverre ut. Først var det det en smal skråegg hvor det var stup i begge retninger. Det var også masse løse steiner så det er tydlig ikke en mye besøkt egg. Rapellfestene nedover mot Midtre tyda også på at det ikke er en mye besøkt topp. Den ene slynga bar preg om at den har vært der i 20 år. Skråeggen ble avsluttet med bratt nedoverklatring hvor det var vanskelig med både innfesting til rappell og fare for pendel. Jeg trodde østeggen på Snøholstinden var noe av det skarpeste men det ble plutselig ingenting i forhold. Fikk til slutt Ragnhild over og på toppen av austre ble det god stemning igjen. Brukte nesten 3 timer på en topp som ikke er 2000 meter en gang.

Fortsatte ned ryggen før vi måtte vasse over bekken fra Skarddalsvatnet. Siste utfordring var vassing over bekken fra Langvatnet før vi kom inn på stien. Er var det dypt og masse strøm. Buksa måtte av å kryssa litt ut på vatnet for å unngå den verste strømmen. Deretter rundt 10 km på sti til Leirvassbu. Var i Leirvassbu rundt klokken 19:00 og tilbake i Oslo rundt 01:30. I ettertid har det nok vært like raskt og gått ned fra midtre og via toppene i stedet for eventyret til Austre Rauddalseggje (1936 moh). Uansett ingen krise. Vi tar gjerne en ekstra tur til Skarddalseggje.

Rauddalseggje i morgensol
valgte å gå i tau et parti før klatringen starter grunnet rim på steinene
klatreparti opp mot Store Rauddalseggje
Er hjelmen skjev? Neida, bare smil :)
Ferdig med 4 korte taulengder opp mot Store
Smal skråegg mot austre
Midtre i bakgrunnen og skråeggen i front. Ekkel downclimbing ned eggen.