HATTHEIA + BANNSETTHEIA (28.08.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Tunskogveien (261m)
Ascents Bannsettheia (611m) 28.08.2022
Hattheia (482m) 28.08.2022

Værmeldingen på yr førte meg til Verran og oppholdsvær i dag. Kjørte fv720 til Malm og Follafoss og videre til en skogsbilvei til høyre ved Svean. Denne veien går til en skytebane og videre innover til Skjelstadseteren. Oppe i den første bakken var det en bom og et skilt om bompenger på 60 kroner på Tunskogveien. Det er flott att disse veiene er åpne, det sparer oss for mye vandring etter vei. Jeg kjørte 5 km. innover og parkerte. Første mål i dag var Hattheia. Denne toppen tilhører Skjelstadgårdene. Jeg krysset Tunselva og fortsatte videre i myrlendt terreng. Jeg gikk innom ei tjønn med det eksklusive navnet GØRPØLA. Gikk videre i myrterreng mot toppen. Snaufjell på topp-partiet. 70 meter før toppvarden er det et trigonometrisk punkt. På toppvarden er det en rød postkasse for signering. Jeg oppdaget at stortingsrepresentant André N. Skjelstad hadde skrevet i boka for noen dager siden. Etter signering i boka raste jeg tilbake til bilen for nye utfordringer. Jeg flyttet bilen 1,7 kilometer tilbake og parkerte for å bestige neste topp. Jeg fulgte en traktorvei/sti opp langs Vakkerdalsbekken og inn i Vakkerdalen Her stopper stien, men jeg fortsatte opp litt øst for Vakkerdalsheia. Litt ned før oppstigningen til Bannsettheia. Høyeste punkt på 611 moh hadde ingen markering, men jeg oppdaget en stolpe litt lenger ute på spissen. Her hadde "ti på topp Steinkjer" satt opp et skilt for en bonustur som var beregnet på de sprekeste deltakerne. Men de kommer fra Selasiden, en mye lengre tur. Retur samme vei, passerte noen sauer og bevilget meg en matpause før jeg kom ned. Turen til Hattheia var 5 km t/r og turen til Bannsettheia var 8 km. t/r
Statistikk:
Steinkjer 59 -60 av 64
Trøndelag 819-820 av 1558

Statue av en gruvearbeider i Malm
Krysset Tunselva

Vakkerdalen
Toppområdet på Bannsettheia
Blomster
Supertoppen til "Ti på topp Steinkjer)