Vangstulkampen (28.08.2022)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Start point Sikkilsdalseter (999m)
Endpoint Sikkilsdalseter (999m)
Ascents Vangstulkampen (1,624m) 28.08.2022 17:53

Det fine været og at det var mye igjen av dagen etter bestigningen av Veslfjellkampen, gjorde at jeg ville prøve meg på Vangstulkampen også. Studerte kartet og fant ut at Flysetervegen inn til Nedre Heimdalen ville være et godt utgangspunkt for turen. Dette gikk bra inn til Flysætra, men herfra ble veien betraktelig dårligere. Bommerten var at jeg ikke snudde nå, men fortsatte. Og omsider kom jeg til kommunegrensa Nord-Fron/Vågå. Her møtte jeg en låst bom så det var bare å snu og tråkle seg forsiktig ut igjen etter kjerreveien. Kjørte nå inn til Sikkilsdalsseter og startet derfra.

Fulgte fin sti gjennom bjørkeskogen og opp langs Såtbekken. Fra toppen var det herlig utsikt over Sikkilsdalen og fjellområdene nordafor og jeg var vel nede igjen før det ble mørkt.

Dette ble en verdig avslutning på ei fin helg i Huldreheimen!

Jeg startet ved Sikkilsdalssætra.
Vangstulkampen sett fra Sikkilsdalssætra, Stien fulgte venstre kant av Såtbekken midt på bildet.
Jeg har kommet meg gjennom fjellbjørkeskogen og fått skikkelig utsikt over Sikkilsdalen og fjellene mot Sjodalen.
Øvre og nedre Sikkilsdalsvatnet med Sikkilsdalshornet.
Fjellkvann.
Meg på Vangstulkampen, 1624 moh.
Det vokste sandkjuke midt i stien.