Kristnatten og Turufjellet på en varm sommerdag. (27.08.2022)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Ascents Kristnatten Nord (1,011m) 27.08.2022 14:02
Kristnatten (1,076m) 27.08.2022 14:27
Kristnatten Sørøst (1,061m) 27.08.2022 14:45
Turufjellet (1,055m) 27.08.2022 15:39

Jeg hadde lest meg opp på Nils sin turrapport på forhånd, men ville gjøre det litt mer komfortabelt og satt igjen en ståmoped der jeg antok at jeg kom ned fra Turufjell, og så kjørte jeg så langt opp mot Kristnatten jeg kunne. Startet i T-skjorte og fant ikke behov for noe annet antrekk på turen. Varmt og lite vind på hele turen på ryggen fra Kristnatten til Turufjell. Litt overrasket over at det ikke er noen skikkelig sti langs ryggen fra Kristnatten til Turufjell med tanke på at det både på øst- og vestsiden av fjellryggen er drøssevis av hytter. Men hyttefolk har vel ikke tid til å gå på fjellet:-)

Jeg valgte å gå ned Dyrskar. Heldig med den; det var en ganske god sti på nordsiden av bekken et godt stykke nedover før den krysset over på sørsiden av bekken.
Tilbake til bilen ble det 3,4 km med ståmoped.

Her er jeg på Kristnatten nord med utsikt sørover til Kristnatten.
Sørbølfjellet.
Toppvarden på Kristnatten.
Hyttefelt på vestsiden av Kristnatten.