Nei til høydeskrekk og ja til mannen! (05.08.2022)

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Leirvassbu (83m)
Endpoint Leirvassbu (1,412m)
Ascents Kyrkja (2,032m) 05.08.2022

En opplevelse på mer enn en måte!

Det var duket for nok et forsøk på dette uoppnåelige fjellet, men med større tru på meg selv enn noen gang før! Litt sommerfugler i magen, men overraskende rolig til meg å være. Det hadde jo selvfølgelig kommet nysnø i løpet av natta, og det likte jeg dårlig.

Kyrkja med nysnø på toppen.
Foto: Rune Theodorsen.
Kyrkja med nysnø på toppen. Foto: Rune Theodorsen.
Nærmer seg det bratte! Foto: Rune Theodorsen.

Hovedmålet mitt var å komme forbi første klyveparti og lenger enn det turte jeg vel ikke tenke... Kyrkja starter egentlig som en rolig og hyggelig topptur uten veldig mye bratt terreng, og det blir vel egentlig ikke ordentlig bratt før siste 5-600 meterne til toppen, men da får man vel til gjengjeld også ca 300 hm på den korte delen der. Og bratt blir det virkelig! Samtidig smalner det jo innover, da Kyrkja blir smalere og smalere jo nærmere toppen man kommer. Omtrent som en egg i oppoverbakke ;) Ja ja, første klyveparti ble forsert på høyre side, noe som så litt hyggeligere ut enn venstre side. Heldigvis har Rune gjort dette noen ganger før, så han visste hvor det var best å gå!

Foran det første klyvepartiet. Foto: Rune Theodorsen
Foran andre klyveparti. Foto: Rune Theodorsen.
Vil jeg egentlig prøve på dette da tro? Andre klyveparti på ca 2000 meter og det er så nær! Foto: Rune Theodorsen.
Får jo prøve da... Foto: Rune Theodorsen.
Wæææ!!!! Lange steg og jævlig bratt! Foto: Rune Theodorsen.

Men utrolig nok etter litt knoting med litt for korte bein det siste klyvepartiet, så kom jeg meg forbi der også! Det var langt over hva jeg hadde trudd og håpet på! Toppen var nå veldig nær, bare noen få høydemeter til lissom, men det begynte også å bli litt smalt på dette tidspunktet! Men til tross for smalt, så opplevdes det egentlig ikke superskummelt nå, mest opptatt av at toppen skulle tas på dette tidspunktet egentlig! Og gjett om den ble da! :D

Det ble bestigning med brask og bram og et frieri i det jeg tråkka opp på topplatået (som btw, er bittelitte sånn egentlig!). Til info så fikk Rune et ja i mellom all hulking og tårer! Jeg må ærlig innrømme at tårene var mest for bestigningen, da jeg vel egentlig syns det var en større bragd enn å bli fridd til... Sorry Rune, jeg er veldig glad for frieriet også altså, men akkurat der og da, så var nok beseiring av den ekstreme høydeskrekken min større! Håper du tilgir meg for det, og vet at jeg digger deg og alt sammen <3 Uten deg, så hadde virkelig ikke dette gått!

Nyforlovede og superhappy toppselfie!!!

Etter enda litt hulking, et par telefonsamtaler og meldinger, samt et par gratulasjoner fra andre som også kom opp mens vi var der (som sikkert lurte fælt på hva jeg grein så fælt for), så var det tid for å gå ned igjen til Leirvassbu og se om vi kunne finne oss noen bobler til feiring!

I min vane tro, er jo ikke nedstigning noe kjipt, så her var det bare å nyte utsikten og masse bratte ned på sidene. Det er virkelig flott altså! OG jeg må slutte å si at jeg har ekstrem høydeskrekk, for den tror jeg kanskje jeg må sette ned til et mer normalt nivå, ihvertfall i følge visse personer jeg kjenner ;)

Utrolig vakkert! Foto: Rune Theodorsen.
Bratt og vakkert! Foto: Rune Theodorsen.
Endelig har jeg også vært der oppe!!! Foto: Rune Theodorsen.

Dette er definitivt en av mine fineste, kuleste, skumleste og gøyeste fjellturer jeg har gått! For en mestringsfølelse og for en gledesrus! Takk til min kjære, snille og gode Rune for å stadig ikke gi meg opp <3 Det var nok en fin tur i samlinga!