Rondane 100 (13.08.2022)

Nedre Dørålseter (1,040m) 13.08.2022 04:00
Straumbu parkering (709m) 13.08.2022 04:00

Rondane 100

100 km i Rondane uten å være oppom en eneste 2k.
Reiste til Folldalen og fikk med oss starten på Rondane 160 km som startet klokken 19:00, fredag kveld. Øystein Rolstad stilte til start og varmet opp med en-hånds push-ups og tok av som ei kule fra start. Jeg og Espen skulle heldigvis starte på Grimsdalshytta klokken 04:00 neste morgen. Reiste hjem til svigermor på karbo-load og vin. Ble alt for seint men natta før løp blir sjeldent bra uansett.

På plass på Grimsdalshytta 03:30 med god musikk og magisk måneskinn. Mamma, Pappa og Øystein Killi dukka også opp på startstreken for å ønske oss lykke til.
Første matstasjon var allerede på Dørålseter etter rundt 17 km. Der stod også Ragnhild og Kristin som skulle gå Digerronden, Midtronden og Høgronden. Jeg pratet alt for mye men Espen var flink til å holde tidsskjemaet. Gjennom langglupdalen er det fin flytsti og vi er omringet av 2000 meter topper på alle kanter. Merkelig å ikke gå på toppen men holde seg nede i dalen. Jeg og Espen holdt følge i tillegg til en hyggelig mann fra Valdres som ble med i toget. Jeg sparket stadig inn i utstikkende steiner som resulterte i et par saltoer nedover dalen. Blir like sint vær gang. Liten tur gjennom Bjørnhollia før vi tar strake vegen til Straumbu.

På Straumbu merket jeg at jeg var både dehydrert og lavt blodsukker. Jeg tok en lang pause på Straumbu og var nok den eneste deltakeren som spiste 4 vaffler. Espen ble utolmodig og reiste i forvegen mens jeg like så gjerne tok en vaffel til.

Etter Straumbu er det 700 høydemeter som skal forseres og i underkant av 2 mil til Breisjøsæter. Passerte Dovringen på toppen av høyden som dessverre hadde en tung periode. På Nøsen var han en rakett men hadde dessverre en tyngre dag i dag. På Breisjøsæteter ventet det nye fristelser. Kjøttsuppen gikk ned sammen med Cola og Redbull. Espen hadde hengt seg på kampen om andreplassen i dameklassen og var forsvunnet fra Breisjøsæter før jeg kom.
Da ble det like så godt en posjon med hjemmelaga suppe til. Rondane 100 er litt som å gå fra hytte til hytte. Forskjellen er at på Rondane 100 kan du spise 3-retter 5 ganger på en og samme dag.

Avmarsj fra Breisjøsæter med masse energi og friske bein. Store kontraster fra 2 år siden da jeg stilte til start på 160 km. Den gangen brukte jeg nesten 10 timer fra Breisjøsæter til mål og husker distansen som evigvarende. Heldigvis hadde jeg mye friskere bein denne gangen og klarte meg med drøye 6 timer. Det var 30 km til neste matstasjon og jeg tenkte ikke over at 1 snickers var kanskje i det minste laget. Gleden var derfor stor da jeg kom til smågodtavdelingen i Grimsbu, 15 km fra mål. Her satt også Espen godt planta i stolen som virkelig hadde fått hammeren. Skulle nok ikke hengt på damene i kampen om 2.plassen. Sikkelig tjedeng der altså. Ei lang pause på Grimsbu og jeg forsynte meg grovt med cola, blåbærsuppe, redbull og smågodt. Etterhvert gikk jeg og Espen fra CP. Tok med meg tre biter med smågodt. Skjønner ikke helt hva jeg tenkte på. 3 biter smågodt på 15 km ble i det minste laget. Jeg og Espen gikk sammen i 4 km før han sa at jeg kunne bare gå i forvegen.

Ved målgang stod hele familien, både besteforeldre, foreldre, onkel, og Ragnhild og Kristin. Tenkte jeg skulle ta med bestefar på 85 år over målstreken helt til jeg hørte speakern sa at om jeg gassa på siste biten kunne jeg komme meg under 15 timer. Da ble hele ideen glemt og jeg ga full gass til mål. Kom inn til tiden 15 timer 19 minutter og 52 sekunder. Speakern hadde sagt at jeg hadde sjans å komme meg under 15 timer og 20 min. Hvem er det som samler på ei slik tid? Da kjente jeg ble litt irritert for at jeg hørte feil..

Grimsdalshytta klokken 04:00 i magisk måneskinn
Klar ferdig gå
Lukter svidd nedover langglupdalen.
Foto: Emil Nyeng
Lukter svidd nedover langglupdalen. Foto: Emil Nyeng
Matstasjon på Starumbu. Jeg var nok den eneste deltakeren som spiste 4 vafler. De smakte himmelsk.
Et stort støtteapperat i målområdet
Speaker: "Brøytestikker har mange bruksområder her i Folldalen."
Start date 13.08.2022 03:55
End date 13.08.2022 19:22

Wow!

Written by Ofjellvann 23.08.2022 19:06

Det her lukter det svidd av! Neste gang kan du løpe den med avstikkere til alle toppene kanskje?