Skarlandsfjellet + Rødmalt stuga ved Litlåtjønna (21.08.2022)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Raummyra Grustak (147m)
Ascents Skarlandsfjellet (757m) 21.08.2022

Kjørte til Høylandet og like etter kryss Fv 17/Salsbruket til høyre over elva Søråa. Videre etter lokale veier inn til Raummyra Grustak. Veien går videre på kanten av grustaket men på toppen var veien stengt med et gruslass, så jeg parkerte der. Årsaken viste seg å være at veien og grustaket hadde rast ut. Men senere viste det seg at det var laget nye vei gjennom grustaket og opp på veien etter raset. Dette visste ikke jeg så jeg gikk 2 km. etter veien mot parkeringa ved Stemningsmyra. Herfra gikk jeg etter en traktorvei/god sti opp mot en deltopp på 560 moh. Denne strekningen har jeg gått i 2016 i forbindelse med Hållingtopp trimopplegg, men da endte turen her. Bratt opp her. Videre innover mot Litlåtjønna var det lett flott terreng. Jeg gikk til høyre for tjønna og opp mot toppen av Skarlandsfjellet. Da oppdaget jeg en fin rødmalt stuga ved vannet. På toppen er det en flott høyreist varde og et trigpunkt. Returen tok jeg ned til Litlåtjønna og siktet meg inn mot hytta. Det viste seg at dette var en åpen bu med to sengeplasser. Jeg kikket inn i hytta og tok en matpause her, med nystekte vafler fra bensinstasjonen i sentrum. Retur videre i nesten samme spor som opp. I dag var det 22 plussgrader, og Hållingsola skinte som om den aldri hadde gjort noe annet. Kjørte den nervepirrende veien ned fra grustaket uten å rase ut.
Statistikk:
Høylandet: 20 AV 30
Trøndelag: 819 AV 1558
Total turlengde: 12,8 km.

Veien går på toppen av Raummyra Grustak
Veien var stengt
Årsak veien var rast ned i grustaket
Litlåtjønna med Skarlandsfjellet bak
Litlåtjønna med ei lita rødmalt bu
Flott mot toppen av Skarlandsfjellet
Den høyreiste varden på Skarlandsfjellet
Urdtjønnin
Den raudmalte åpne bua ved Litlåtjønna