Mulvola - Båtveien (21.08.2022)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Nøstervika (723m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Brokksjøvola (915m) 21.08.2022
Mulvola (983m) 21.08.2022

Trøndelag
21.8.2022

Oppgradering av Nesjødemningen hindret oss i å få ut båten. Dermed returnerte vi og kjørte via Tydal sentrum til Nøstervika. Her var det lav vannstand, men fikk sjøsatt båten. Satte kursen over Esandsjøen til det smale sundet ved Esnadammen. Fortsatte via Nessjøen til Brokksjøbukta. Deretter en vandring i gress og myrterreng. Brokksjøvola (915) og Mulvola (983) ligger et godt stykke unna nærmeste allfarvei. Selvplukket multer ble kveldens dessert på Væktarstua. Båtturen utgjorde 27 km.

Statkraft skal rehabilitere Nesjødemningen og må dermed tappe ned hele sjøen i 2022. Dette vil få store negative konsekvenser for både fisk og næringsaktører. Blant annet skal demningen plastres på vannsiden, og derfor må dammen tappes helt ned til damtåa. Ikke siden oppdemmingen for 50 år siden har vannstanden vært på et så lavt nivå.