Bonustur eller strafferunde? (20.08.2022)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Slettmarkhøe S3 (2,090m) 20.08.2022 13:12
Slettmarkhøe S2 (2,105m) 20.08.2022 13:46
Slettmarkhøe S1 (2,150m) 20.08.2022 14:26
Slettmarkhøe (2,190m) 20.08.2022 14:40

Vi har noen topper som irriterer oss, Slettmarkhøe S3 er en av dem. Sekretæren feiga ut på ryggen da vi var på Slettmarkhøe i 2018. Så skulle vi forsøke fra Torfinnsbu senere samme sommer. Da var det nysnø, og is opp ryggen - så det ble ikke noe da heller.

Etter mye kartstudering, båtlogistikk og diskusjon endte vi med å ta morgenbåten til Gjendebu. Vi var usikker på tidsbruk, så vi turte ikke gamle på ettermiddagsbåten. Derfor ble det telt på plass 13 ;) Etter å ha satt opp teltet, rusla vi innover Veslådalen. Vi hadde tenkt å følge den gamle (ikke lenger merka) T-sien gjennom Langedalen. Litt strevsomt å komme over Veslåe. Turplanlegger klarte det tørrskodd. Sekretæren hadde det ufrivillige badet ved Kvitingskjølene friskt i minne, og tok ingen sjanser. Av med sko og bukse og vassa over.

Litt bushing før vi kom inn på stien. Greit å følge denne, sjøl om den begynner å bli utydelig - står vardene der enda. Da vi kom inn mot breen begynte vi å undres hvor vi skulle opp. Hadde med kartet fra Bibelen (gunstig med de tjukke karta som følger med den nye utgaven). Det stemte ikke med appen. Breen har nok trukket seg mye tilbake siden kartet ble lagd. Litt om og men, men fant til slutt slik cirka hvor vi skulle gå.

Litt rotete, løst og bløtt noen steder - men ingen utfordringer for å komme opp på eggen. Kom opp litt til høyre for S3 - men nå var det greit bort til denne.

Klok av skade hadde vi med det lille lette tauet, selene og noe sikringsmidler. Vi hadde bestemt oss for å prøve eggen på returen. Satte på selene på S3 og la i veg inn i tåkehavet (yr er ikke så gode til å spå vær denne sommeren...). Turplanleggeren har en mistanke om at Sekretæren har kontakt med noen som ordner med tåke når vi skal gå smale rygger ;) Ingen større utfordringer før S2. Måtte ta med denne i tilfelle noen måler den til pf 10 ;).

Utover eggen møtte vi stadig på nye utfordringer - syns mortenh (Morten Helgesen) har vært i overkant sparsom med trekantene i Bibelen altså. Her kunne det vært en to-tre. Om ikke gule, så i allefall grønne. Flere steder det var virkelig eksponert - og noen steder var det utfordrende å komme forbi. Uansett - med et par omgåelser - sto vi plutselig på S1. Tauet var ikke i bruk en eneste gang, og svært lite sirkus fra Sekretærens side. Begynner kanskje å bli herda etter sommerens luftige turer?

Gikk etter GPS-en på appen for å komme oss til Slettmarkhøe - fortsatt stinn skodde, og håpløst å orientere seg. Rota litt rundt i skodda på tur nedover, men kom oss til slutt under skyene og da var vegen ned kurant.

Skjønte at vi måtte krysse elva som kommer fra Slettmarkbreen. Turplanlegger (som har guts og spenst) hoppa over med hjelp av stavene. Sekretæren som ikke har guts, og i tillegg har spenst som en flyttstein - valgte å vasse her også. Ingen utfordring. Så var det bare å ta seg ned mot stien i Veslådalen og følge denne tilbake til Gjendebu.

I sola på Gjendebu var det folksomt og god stemning. Vi unnet oss hver vår kalde øl, og hvilte litt på laurbærene før vi tusla tilbake til teltet. Morgenbåten tilbake til Gjendesheim.

Vi var enige om at dette hadde vært en kjempefin tur - bonustur eller strafferunde - kall det hva du vil. Eggen var utfordrende nok, men veldig artig å gå. Glad for at vi fikk med oss denne. En flott dag i fjellet, hvor vi tok mange og lange pauser og bare nøt tilværelsen.

Slettmarkhøe ser kjempetøff ut fra Langedalen

I enden av breen i Langedalen var det bygd seg opp en haug. Artig naturfenomen.

Fontene ut av berget

Sekretæren i full konsentrasjon oppover mot ryggen.

S3 i boks - tommel opp ;)

Turplanlegger på ryggen ned mot N1 (som vi ikke gadd å gå oppom)