Venelifjellet og Kollingan (20.08.2022)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Venelifjellet (900m) 20.08.2022 12:24
Kollingan (909m) 20.08.2022 14:22
Visits of other PBEs Veneli turområde parkering (627m) 20.08.2022 11:24
Venelibu (804m) 20.08.2022 11:54

Venelifjell er skiltet nede ved riksvei 41. Fulgte skilting oppover. Passerte bomkasse hvor 70.- betales med Vipps eller kontant. Stor god parkeringsplass i enden av veien. Info skilt om turstier i området. Planen var gå til toppen av Venelifjellet via Venelibu, ned til Tjønnstøyl opp til Kollingan og returnere til Tjønnstøyl og så tilbake til parkeringen på rundturstien sør for Venelifjell. Slik ble det ikke.
Vi startet og fulgte stien opp fjellet til Venelibu. Flott sted ved Venlitjønni. Gapahuk, utedo, sittebenker og bålpanne. Rastet her før vi fortsatte på sti opp til toppen av Venelifjell på 900 meter. Varde med postkasse og bok. Stort skilt som peker retning mot kjente steder i området. Fulgte deretter stien videre vestover langs toppen og ned lia til Tjønnstøyl. Her traff vi en lokalkjent som sa at det gikk en traktorvei fra enden av Honliveien ved Vrålslitjønni til rett under Kollingan. Mer om den siden.
Vi var nå her ved Tjønnstøyl og i stiløst terreng ble busking i opp til Kollingan. Tidvis bratt og med en del lav fjellbjørk som gjorde at framdriften ble lav. Etter en tung tur opp ble vi belønnet med en fantastisk 360 grader utsikt mot Gaustatoppen, Roholtfjell, Næring Jonsknuten, Vealøs, Lifjell og hele vestsiden av Nisser med sine topper. Og dypt der nede Flåvann.
Etter lang pause ble vi enige om å finne en annen vei tilbake til parkeringen. Vi hadde ikke lyst på retur den veien vi kom opp. Så med nevnte traktorvei i tankene fulgte vi ryggen tilbake og ned til vannet på 777 m og der fant vi traktorveienveien. Fulgte denne nedover mot Vrålslinuten for om mulig å følge lia tilbake til Tjønnstøyl. Det var veldig tett vegitasjon i retning Tjønnstøyl og med 2 myrer å passere ble det til at vi fulgte traktorveien videre nedover til Vrålslitjønn og Hornliveien. Fulgte denne i 2,5 km før vi tok opp til vestre. Tok der veien opp til venstre møtte rundturstien . Fulgte denne i 2 ,2 km vestover i fredet urskog tilbake til parkeringen.
Hadde vi vist om traktorveien ville vi ha syklet inn Hornliveien og tatt Kollingan derfra og da samtidig besteget Hornlinuten.
Men alt i alt en fin tur.
Totalt 14,3 km og nesten 6 timer på tur.