Rekkingeskara (17.05.2022)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Tarjebudalen (935m)
Endpoint Samme (935m)
Ascents Rekkingeskara (1,590m) 17.05.2022
Sør-vest for Rekkingeskara (1,533m) 17.05.2022
Sør-vest 2 for Rekkingeskara (1,472m) 17.05.2022

Rekkingeskara

Våknet opp på nasjonaldagen til strålende sol og ro og fred. En rolig frokost og pakking av telt før jeg kjørte tilbake gjennom Haukelitunellen og parkerte ved Tarjebudalen. La i vei på passelig hard snø innover dalen, forbi stølene og opp til ca 1060 moh. Her satte jeg kursen rett opp fjellsiden mot vest. Fine snøforhold, om enn noe hardt i nordhellingene, gjorde at jeg kom meg fint over de to fortoppene og ankom hovedtoppen etter 2t og 45min på tur. Kjempefint vær, nesten ikke vind og jeg kunne sitte i bar overkropp på toppen. Hadde nesten ikke lyst til å returnere til sivilisasjonen og 17. mai folkehavet i byn. :-)
Men, etter en god pause på toppen, satte jeg kursen direkte ned mot Middyrvatnet. Denne ruten ville gi en god del mindre oppoverbakke enn ruten jeg kom opp. Flott nedrenn, men nede ved vannet var snøen ganske så råtten, så det gikk litt saktere og tyngre enn håpet. Holdt fjellsiden mot vest og traff igjen sporet mitt på ca 1100 moh. Derfra gikk det fort og greit ned til bilen. En finfin skitur og en flott annerledes 17. mai feiring. Nå bar det tilbake til Bergen...

Flott plass å våkne opp på Nasjonaldagen.
Kommet meg ovenfor stølene i Tarjebudalen.
Toppen av Rekkingeskara, 1590 moh.
Nesten nede ved bilen etter 16 km på ski.