Auskjeret (19.08.2022)

Written by oskuwikholm (Oskar Wikholm)

Ascents Auskjeret (1,340m) 19.08.2022

Trip article shortly in english (coming soon), longer version in finnish

Meillä oli 15-25.8 majoitus OVerøyssa, joten Auskjeret valikoitui helposti läheisen sijaintinsa vuoksi huiputettavaksi kohteeksi. Ajoimme autolla mökiltä alas laskettelukeskuksen parkkipaikalle noin 2km matkan ihan vain nopeuttaaksemme siirtymisiä ja toki myös jalkojen säästämisen puolesta, etenkin reissun loppua ajatellen.

Reitti löytyy ut.no sovelluksesta sekä muutamasta haikkauskirjasta. Ut.no:ssa reitti on merkattu siniseksi, nousua tulee hieman yli 1000m ja pituutta hieman alle 10km (edes-takaisin). Reittiä ei ole varsinaisesti merkattu kunnolla muutamia kivikasoja lukuunottamatta, mutta se ei ole tällä vuorella ongelma. Koko reitti on puutonta ja pitkälti kivikkoa, joten suunnistaminen huipulle selkeällä säällä on / oli helppoa.

Reitti alkaa suhteellisen raastavalla ja hieman puuduttavalla nousulla jyrkkää hiekkatietä pitkin laskettelurinteen poikki aina 750m korkeuteen, jossa on järvi ja hissien yläasemat. Tie on jyrkkä ja suurimmalta osalta soraa tai kivikkoa. Tietä pystyisi kesällä ajamaan traktorilla tai mönkijällä, autolla ei mitään asiaa profiilin ja kivien vuoksi. 750m korkeudesta 100-200m korkeuserometriä kanervikkoa ja sitten koko loppuosa pelkkää kiveä. Noin 750-1100m väli on hieman jyrkempää, mutta harjanne on todella leveä ja kivillä helppo kulkea. Putoamisvaaraa tällä vuorella on vain reunoilla, joissa on jyrkänteet. Huippu on tasainen harjanne ja maisemat upeat joka suuntaan, etenkin länteen Overøyn suuntaan sekä pohjoiseen kohti teräviä vuoria, kuten Lauparenia ja Brudefølgetiä.

Lunta oli reilummin noin kilometrin korkeudessa ja ohitimme menomatkalla lumikentät hauskaa ja hieman jyrkempää "kiipeilyreittiä" pitkin järven yläpuolelta, alas tulimme loivempaa kiertäen toista kautta.

Laskettelurinteen hiekkatie alaspäin oli huomattavasti raskaampi alas- kuin ylöspäin.

Alustaltaan (hiekkatie ja loputon kivikko) ei täyden kympin reitti, mutta maisemat ovat aivan upeat ja siksi ehdottomasti suositeltava huiputus. Reittimerkkaukset tosiaan puuttuu, mutta selkeällä säällä tämä ei ole mikään ongelma. Kiipeilyosuus ehdoton plussa. Aikaa kului 3h40min.