Stranda: God runde fra Gomsdalen med eksellent fjordutsikt (18.08.2022)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Gomsdalen bru og leirplass (635m)
Endpoint Korsmyra (620m)
Ascents Geitfjellet (1,615m) 18.08.2022 12:31
Robbeheia (1,402m) 18.08.2022 13:30
Furneshornet (1,335m) 18.08.2022 14:37
Litlenibba (1,235m) 18.08.2022 15:47
Visits of other PBEs Gomsdalen (626m) 18.08.2022 19:35
Korsmyra p-plass (620m) 18.08.2022 20:59

Helt fantastisk runde i dag i flott vær. Startet ikke altfor tidlig grunnet kjølig natt og jeg ventet derfor til sola kom sigende på teltet og jeg kunne få varmen i kroppen. Jeg pakket det meste sammen, men lot teltet stå i tilfelle noe skulle skje og jeg kom seint tilbake.

Oppgangen mot Geitfjellet ble litt vegetert og dryg i starten, men det bedret seg heldigvis da jeg etterhvert kom opp i mer fast underlag. Flott oppover mot Geitfjellet. Klarte å legge fra meg noen gode ullvotter på ca 1559 moh. Jeg tok et par runder for å prøve å finne dem, men helt umulig da steinen var samme farge.... Utrolig irriterende!

Resten av runden etter Geitfjellet gikkk kjempefint. Eneste jeg angret på, var at jeg ikke gikk mer i direktelinje fra Robbeheia og i nordenden av vatnet vest for toppen da jeg gikk mot Furneshornet. Det hadde gått fint så jeg da jeg kom ned i skaret mot toppen. Ellers tror jeg sporet er ganske fornuftig om man ikke skal plukke med seg andre grønne nåler :-)

Formiddabel utsikt fra både Furneshornet og Litlenibba! Det er utrolig flott når man får så bratt og flott utsikt mot fjordene!

Etter litt molteplukking på veien tilbake mot Gomsdalen, ble det kaffekos og teltnedpakking, før jeg returnerte til Korsmyra. Det ble noget seigt oppover de knappe 400 hm oppover fra Gomsdalen med litt tyngre Sekk enn tidligere på dagen, men etter stigningen var unnagjort, var det bare å tråkke til for å komme til bilen. Mye folk ved parkeringen og jeg endte derfor opp med å kjøre en 7 km til Solvang camping litt nordover i Eidsdalen.

Jeg er kjempefornøyd med turen, og den kan absolutt anbefales!!!

Nydelig morgen
Ruta oppover mot Geitfjellet 1615
Litt buskas og høye bregner et stykke
Endelig oppe i mer kjekt terreng
Mot Gomsdalen
Teinnosa, en 91 pf som jeg ikke prioriterte, men fin var den
Begynner å nærme meg Geitfjellet
En installasjon på ene lavere punktet på Geitfjellet
Og  jeg kan også se Gjegnen!
Og jeg kan også se Gjegnen!
Mot Litlenibba
Furneshornet
Fra Litlenibba mot den kule Grautnibba
Fra Litlenibba mot Furneshornet
Slik går det når man tråkker på en steinhelle som slår opp i leggen...
Slik går det når man tråkker på en steinhelle som slår opp i leggen... Det skjedde når jeg nærmet meg Furneshornet og var opptatt av å nyte utsikten :-)
Retur og nærmer meg bandet mellom Geitfjellet og Teinnosa
Mot Geitfjellet
Kom over mye modne molter, 2 kopper ca gikk rett i magen, en kopp ble tatt med til neste dags frokost :-)
Etter nedpakking av teltet i Gomsdalen, bar det ca 400 seige hm oppover på veien tilbake mot Korsmyra. Kom over flere fine plasser man kan enten søke ly for været evt overnatte :-)
I dag flott utsikt fra stiens flotte utsiktspunkt mot Gomsdalen og Teinnosa og Geitfjellet
Mot Geiranger
Utover Geirangerfjorden
Plutselig kom skodda sigende nedover sida
Kjellere å gå stien når all vegetasjonen er tørr!
Tilbake ved Haugset
Nydelig kveldslys nordover Eidsdalen fra Korsmyra ved veis ende

Missing title

Written by JPV100 19.08.2022 20:39

Flott runde! :) Eg har tenkt på ein liknande tur i mange år, men det har aldri blitt noko av.

Sv:

Written by ligroenb 19.08.2022 23:24

JA det var virkelig en høydare av en tur! Denne bør du ta når du får anledning :-)

Sv:

Written by oddis 23.08.2022 00:32

Hadde vært en rå tur å ta sammen. Begynner å gå tom for kjente som aktuelle og ikke allerede har tatt runden :)

• +

Sv: Sv:

Written by ligroenb 23.08.2022 11:52

Fantastisk :D

Written by Esone 19.08.2022 18:18

Jøsses for ein flott tur. Skikkeleg utanfor sivilisasjonen. Opp og så ned til ein dal. Og for nokre kontrastar til fjell og fjord, bråbratt, botnar og grønt. Nytlege bileter også. Ein blir ikkje mindre fjell-gal av og sjå slikt. Takk for turen :)

Sv: Fantastisk :D

Written by ligroenb 19.08.2022 23:28

Takk for det. Ja, dette er virkelig et flott område! Lite tilgjengelige topper er alltid kjekt å nå. Ove og andre jeg kjenner har tatt disse på en dag, og det tenkte jeg også å gjøre. Men, i og med at det passet slik som det gjorde, og jeg var alene, var det supert å kombinere det med en teltovernatting.