Neådalssnota vestryggen (10.08.2022)  5

Written by Hcone (Håkon Røe)

Ascents Neådalssnota (1,621m) 10.08.2022
Neådalssnota V1 (1,397m) 10.08.2022 09:20
Neådalssnota V2 (1,341m) 10.08.2022 09:20

Har hatt lyst til å gå vestryggen lenge, spesielt etter å ha lest om den i Trond Børstings "Toppturer i Trollheimen". Nå har også hunden min Atlas fått brynet seg på mange fjellturer og tenkte at vi kunne prøve å gå denne sammen, selv om jeg var litt skeptisk om den smaleste delen av ryggen kanskje ble for smalt for han. Begynte på Kårvatn og gikk oppom Nauståfossen først, virkelig kul foss! Fortsatte der etter innover Naustådalen. Jeg ser at de andre som har gått vestryggen her går helt opp til Naustådalsvatnet og så mot Neådalssnota V2 1341moh. Jeg valgte derimot å følge turbeskrivelsen til Børsting, ved å ta av tidligere og følge nordsida av bekken fra Kvennjulfjellvatnet. Der etter gikk jeg litt langs vannet og opp til 1119moh-toppen slik at jeg fikk gått "hele ryggen". Ganske bratt opp til 1341moh herfra.

Resten av ryggen gikk fint, helt til vi kom til det spisseste partiet. Atlas var litt skeptisk, som jeg godt skjønner når han mangler tommeltotter. Men med litt overbevisning hoppet han trygt over på andre siden. Mot toppen holdt vi litt mot nord når det begynte å bratne til, slik som det stod i boka. Her er det ei ur som går fint å komme seg opp i, men den er veldig løs. Så vær obs på løse steiner her!

Mot toppen tok vi en rast og jeg klarte selvfølgelig å glemme igjen hundebåndet og hoftebeltet mitt... Det skjønte jeg først når jeg var nede ved Snotvatnet. Får håpe noen andre tar det med ned en gang.

Vel nede ved Øvre Salsvatnet var det litt demotiverende å skjønne at jeg hadde ca 12km igjen!
Så her må man ta seg god tid :)

Nauståfossen!

Skjerdingfjellet

Kvennjulfjellvatnet

Vassnebba

fra 1119-toppen mot 1341-toppen

Missing title

Written by HegeSA 19.08.2022 21:38

kjempefin tur dette :)

Første gangen gikk jeg og opp langs den bekken fra Kvennjulvatnet, men opp til topp 995 og deretter opp til 1119 og videre og opp vesteggen.

Men synes det er mye finere å gå opp på skrå fra Naustådalsvatnet da :)

Sv:

Written by Hcone 07.09.2022 11:10

Okei! Det skal jeg huske på neste gang :)