Skarvflyløyfttinder inkl SØ1-3 (14.08.2022)

Written by vern4l (Trygve Veslum)

Ascents Austre Leirungstinden (2,288m) 14.08.2022
Nord for Austre Leirungstinden (2,260m) 14.08.2022
Skarvflyløyfttinden (2,250m) 14.08.2022
Skarvflyløyfttinden SØ1 (2,218m) 14.08.2022
Skarvflyløyfttinden SØ2 (2,100m) 14.08.2022
Skarvflyløyfttinden SØ3 (2,060m) 14.08.2022

SØ1 er jammen litt av en luring. Film nedenfor:

Kjapt om ruta vi valge:
-Kryssa Skarvflyløyftbreen fra vest. En satans bresprekk/glippe der den knekker ned mot botnen mot Tjørnholsoksle. Krysset på sørlige enden med sikring/forankring i isskrue.
-Holdt høyden bortover breen og skar forsiktig opp mot renne mot skar mellom SØ3 og 2. Løst men enkelt opp SØ3.
-Gikk direkteruta videre mot SØ2. På tørt føre i grenseland å gå siste 30m her uten tau. Ingen gode tak så stolte på friksjon. Toppunktet på SØ2 er heftig!
-Tok en liten men grei omgåelse av gul trekant ned mot skar/renne mot SØ1. Denne renna kan fint nåes fra breen slik at man går SØ2 fra nord/vest. Opplevdes ikke bratt
-Gikk klatreruta videre opp fra renna. Et kinkig punkt før standplass i starten av dieder.
-Dette diederet var meget tidkrevende for kontor/pappakroppene å løse. Soleklart den vanskeligste 4+`en min i Jotunheimen sålangt. Lite fottak så klatresko anbefales for de som ikke klatrer mye til vanlig.
-Etter 4+ opptaket enklere mot standplass. Ca 10m. Her lå det også rappellslynger. Videre på denne hylla et hinder av et fremspring til der vi satte ny standplass. Vi snakker 5-10m mellom disse to standplassene. Førstnevnte standplass ble godt lasttestet....
-Deretter rett opp med kurs mot renne. Litt kinkig punkt/kamin her men føltes skjermet. Ellers enkel klyving videre til renna.
-Greit opp renna som føltes som walk in the park forhold til klatringa. Deretter følge ryggen direkte mot toppen før man kommer til en ny hammer. Denne skal vissnok kunne omgåes mot vest hvis man tar seg litt ned og rundt en noe blank vegg på vestsiden av hammer.
-Vi varutålmodige så vi gikk rett på hammeren med sikring. Først opp på en hylle/stein mot høyre, deretter travers og flytt opp mot venstre. Et godt fottak her var til meget hjelp.
-Videre greit mot SØ1.

-Fra toppen av SØ1 mot skar: Trolig lenger enn 15m om man kjører rappell direkte fra blokk på toppen ned mot skaret. Man vil faktisk havne noe ned i renna mot øst. Derfor tok vi først en liten rappell ned mot vest til et noe laver blokksystem. Herfra rappell direkte ned til skar langs klyveruta. La igjen en karabiner på førstnevnte feste i tillegg til den eksisterende. Vær kul mot de som kommer etter dere: Legg rappelltauet gjennom binerne og ikke slyngene mtp varmegang....i motsetning til praksis observert på Torfinnstind...
-Pinakkel som blokkerer skaret er pill råtten. Vi omgitt om øst (men fortsatt på pinakkel) før videre løst men greit til hovedtoppen.
-Gikk deretter videre mot Ø Leirungstind og klokken ble straks 19:30 gitt. Snakk om å være på overtid.
-Brukte lyset på iphonen fra nedsiden av Raudhammaren og ut.

Lærepenger:
-Med mindre man har klatring som fast hobby så anbefales det å omgå klatringa til SØ1. Vi brukte sikkert 2 timer ekstra på denne. Klatresko bør vurderes.
-Direkteruta SØ3-SØ2 var artig, men om man ønsker å spare høydepsyken litt kan man med fordel gå bre opp til renne mellom SØ2 og klatrepartiet til SØ1.
-Ta med staver: det er nok av utfordrende elvekrysninger i Leirungsdalen.

Men det store spørsmålet som jeg føler aldri blir besvart: Hva er optimal rute fra veien på Flya til Leirungsdalen. Over eller rundt Raudhammaren? Og går det egentlig noen forholdsvis fornuftig sti fra veien til hammaren?