NF Veilederkurs (13.08.2022)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Ascents Spørteggbu (1,570m) 13.08.2022
Visits of other PBEs Silkebrisen klatrerute 13.08.2022

Veilederkurs med Tau As, Philip og Andrine som instruktører på 2 deltakere.

Dag 1: Turdag på Silkebrisen i Kjøsnesfjorden. Veldig vått i terrenget så det rant en del vann i ruta, særlig på cruxet i 1.tl (5+). Ikke sjanse til å gå det i fri, stod godt i ei slynge og kom meg forbi cruxet. Resten var greit til topps. Burde delt opp første tl for å få kommunikasjon, mye bråk fra elva

Dag 2: Plommehagen på Kvam. Klatring i taulag på fire. Gikk tre taulengder og byttet på å ha ansvar for taulaget. Hadde forbredt en leksjon på avbinding av taubrems ved sikring av førstemann og klemknutegang opp til skadet som vi gikk gjennom på slutten av dagen

Dag 3: Turdag på Mannen i Jostedalen. Jeg og Odd Rune skulle planlegge og gjennomføre turen der vi vekslet på å lede taulaget. Plan A var Thore på Sporet (4+), men den så veldig våt ut da vi kom fram. Valgte heller å gå for en litt rotete rute (ca 3+) litt lenger oppe på veggen. Fikk skryt for vurderingen om å ikke gå på plan A.

Dag 4: Kameratredning på Kvam. Jeg og Odd Rune gjennomførte begge en redningsøvelse (ledfall på travers). Vi fikk styre på i veggen uten noe særlig innblanding fra instruktørene. Veldig behagelig i grunn. Øvelsen gikk fint, noen små grep jeg kunne gjort for å spare litt tid i redningen. Etterpå holdt jeg en leksjon i utfiring fra taubrems i guidemodus.