Glitregga (14.08.2022)

Written by oskuwikholm (Oskar Wikholm)

Ascents Glitteregga (1,297m) 14.08.2022

Longer version in finnish, shortly in english.

Oh boy what a hike this was. On saturday 13.8 I attended the last Skåla Opp uphill race. My wife hiked all the way up to Skåla aswell so we didn't want anything too exhausting for "Skåla-hungover-day". We both have had Glitteregga on bucketlist for many years, but for some reason we have always skipped the hike. Sunday 14.8 it was all sunny and warm. Really enjoyable and easy hike with truly amazing views all the way up and especially from top. No wonder the views are great since Glitteregga has pretty big prominence. Huge recommendation for this hike.

Sunnuntaina 14.8 oli upea keli ja mietittiin Tiinan kanssa huiputukselle kohdetta. Lauantaina oltiin molemmat huiputettu Skåla, Tiina kävellen ja minä juosten, joten vaativimmat reitit rajattiin pois. Strynin ja Loenin seuduilla oli myös tullut pyörittyä muutama päivä, joten sovittin että katsellaan hieman laajemmalta alueelta vaihtoehtoja. Tiina on jo useamman vuoden ajan halunnut käydä Gilttereggalla, joten loppujen lopuksi Glitteri valikoitui aika helposti kohteeksi.

Ajo Strynistä käsin Glittereggan reitin lähtöpisteelle on helppo ja hieno. Strynin keskustasta lähdetään ajamaan tietä Rv15 kohti Nordfjordeidiä ja Måløyta.Muutaman kilometrin jälkeen isolta tieltä lähdetään pienemmälle, Fv613 tielle, jota myös Panoramaveieniksi kutsutaan. Tie kulkee Nordfjordin pohjoisreunaa ja tarjoaa upeat maisemat kohti Utvikfjelletiä ja Myklebustbreeniä. Maisematietä ajellaan reilu 20km Randabygdaan, josta hiekkatietä Randastøylenin tilalle, jossa on parkkipaikka ja reittien alkupiste.

Glittereggan reitti on merkattu punaiseksi ut.no:ssa, eikä sininenkään ei olisi väärä merkkaus. Reitti on toki pitkähkö ja nousua tulee lähes 800m, mutta mitään kovin jyrkkää tai vaikeaa ei reitillä ole. Jos kunto riitää vähänkin, reitti sopii kaikille aina lapsista alkaen.

Reitti alkaa Randastøylenin tilalta ja kulkee tukkamökkien läpi koivumetsään seuraten joen kulkua.
Puuton ruohikko/kanervikko alkaa suhteellisen nopeasti, eli maisemat myös avautuvat kun reitti kulkee Fagredalenissa kohti Holmøyskaretia. Fagredalenissa reitti ylittää joen ja alkaa seuraamaan pienempää jokea kohti Glittereggan sivuhuippuja. Maasto on todella helppokulkuisa ruohikkomätästä ja joessa on paljon pieniä, nättejä putouksia. Todella mukavaa ja helppoa kulkua. Polku saattaa ajoittain kadota hieman näkyvistä, mutta punaisia merkkejä näkyy siellä täällä antamassa tietä. Noin 800-900 metrin korkeudessa on hieman jyrkempi osuus, mutta ei millään lailla äkkijyrkkä tai vaativa. Maisemat puuttomalla alueella kohti Nordfjordia, Gloppenia ja Myklebustbreeniä ovat todella hienot. Noin 900m korkeudesta emme seuranneet jatkuvasti reittiä, vaan menimme sieltä mistä tuntui olevan helpointa. Aika pitkälti kuitenkin aina päädyimme takaisin punaisten täplien merkkaamalle reitille. Noin kilometrin korkeudessa ruohikko muuttuu kivikoksi ja mättääksi, kulku edelleen helppoa. Glittereggalla on kaksi huippua, joista korkeammalla kävimme tällä reissulla. Lunta oli aika reiluja laikkuja vielä huippujen välisellä "tasangolla". Glittereggan huippu tarjoaa Randastøylenin suunnasta noustessa todella, todella hienot maisemat. Huipulle saavuttaessa uudet maisemat tulevat täydellisenä yllätyksenä, joita ei näe ennen kun on aivan huipulla. Maisemat kohti Euroopan syvintä järveä Hornindalsvatnetia sekä Sunnmøren alppeja ovat mielettömän upeat. Glittereggalla on suhteellisen suuri prominenssi korkeuteensa nähden, koska se sijaitsee Hornindalsvatnetin, Nordfjordin ja kahden matalan kannaksen väliin jäävällä "niemellä". Korkeammilla vuorille täytyy laskeutua aika reippaasti, eikä vieressä ole siis mitään peittämässä maisemia. Meille sattui kirkas keli ja vuoria pystyi näkemään jopa 60-70km päässä.

Glitteregga on todella suositeltava reissukohde. Upeat maisemat ja kiva reitti.