Skarvflytindene (13.08.2022)  4

Written by alexw (Alex) GSM

Start point Camp sydøst for Tjønnholsoksle (1,812m)
Ascents Midtre Skarvflytinden Søre (2,130m) 13.08.2022 07:36
Skarvflyløyfttinden (2,250m) 13.08.2022 15:22
Nord for Austre Leirungstinden (2,260m) 13.08.2022 15:38
Austre Leirungstinden (2,288m) 13.08.2022 15:55
Visits of other PBEs Midtre Skarvflytinden - hammer sør for (2,163m) 13.08.2022 11:55

August-weekend i Leirungsdalen

Utsikt fra teltåpningen på 1810 meter sydøst for Tjønnholsoksle (2145 m). Utsikt mot Vestre Kalvehøgde (2208 m), Leirungskampen (2079 m) og Kvitskardtinden (2193 m).

Det var meldt bra sommervær for denne helgen i midten av august. Jeg bestemte meg dermed for å besøke Skarvflytindene på nordsiden av Leirungsdalen. Toppene ligger litt bortgjemt, så det passet godt med å legge inn to telt-overnattinger i vakre Leirungsdalen. Planen var å sette camp på en fin teltplass på høyde 1630 meter mellom Nedre Leirungstjønnin (1576 m) og 1637-tjernet. Det skulle vise seg å bli litt endringer på det.

Fredag 12. august 2022

Parkerte ved Vargebakkan (Knutshøe-parkeringen) fredag ettermiddag. Delvis skyet og varmt sommervær. Som vanlig på en pen sommerdag stod det allerede fullt med biler på den lille parkeringsplassen, så jeg måtte som mange andre parkere i veikanten langs FV51 litt lengre syd. Her stod det allerede flere telt langs veien og det var en del folk som var på vei tilbake etter deres dagstur (alle jeg så hadde dagstursekk). Jeg hadde derimot pakket en stor ryggsekk med telt og sovepose, inkludert en dagstursekk festet på toppen av min store ryggsekk. Så det var tung bagasje som skulle bæres denne dagen på transportetappen.

Jeg valgte å parkere ved Vargebakkan for å unngå elvekryssing over Leirungsåe fra Valdresflya. Dermed kunne jeg enkelt gå over Leirungsåe bru. På stien øst for Semelhøe (1302 m) møtte jeg en person som kom fra Leirungsdalen og fortalte meg at Steinflybekken var veldig stri og umulig å krysse tørrskodd. Han hadde valgt å gå over elven litt nedenfor der stien krysser den, men siden han var straks ferdig med sin dagstur regnet jeg med at det ikke gjorde noe å bli litt våt. Jeg stusset litt over at han sa at elven var så vanskelig å krysse med de vannføringene som var i dag. Jeg har tidligere krysset elven her en gang uten problemer, og kunne heller ikke huske at det ville by på utfordringer. Særlig også med tanke på at sommeren har vært tørr og vinteren snøfattig. Da jeg kort tid etterpå kom frem der stien krysser elven, så jeg at den ikke gikk an å passere den tørrskodd - så det stemte hva personen sa. Jeg valgte å gå et stykke oppover langs elven for å se om det fantes et mulig sted å gå over, men nei. Elven var stri og bred som bare det, kun et sted kunne man hoppe over, men jeg innså at det var umulig med den tunge bagasjen jeg hadde på ryggen. Valget ble å fortsette videre å gå på sti oppover langs Steinflybekken. Det var ingen steder det lot seg å krysse elven tørrskodd, så jeg så meg nødt til å legge om ruteplanen inn mot Leirungsdalen. I stedet for å krysse elven og gå på stien innover dalen, fulgte jeg stien på nordsiden av Steinflybekken opp til Steinflye. Det ble dermed ca. 450 tunge høydemeter opp til Steinflye.

Fra Steinflye med utsikt mot øst.
Fra Steinflye med utsikt mot Høgdebrotet (2226 m) i vest.

Fra Steinflye gikk jeg på skrå langs den sydøstvendte fjellside bort til Tjørnholsbekken. Deilig å være ferdig med dagens motbakker. Greit terreng å gå i bortover fjellsiden her. Det hadde begynt å skye mer til vestover i kveldstimene, og samtidig ble det raskt mørkere. Jeg satset på å gå så langt som mulig før det ble skumring innen jeg satte camp. I 21-tiden var jeg kommet så høyt som 1800 meter sydøst for Tjønnholsoksle. Skydekket hadde tiltatt raskt, og tåkeskyer la seg over Kalvehøgde på andre siden av Leirungsdalen. I tillegg begynte det smått å regne. Nei, dette var ikke hva jeg hadde sett for meg ifølge værmeldingen. Jeg regnet likevel med at det ville være forbigående, og at været ville klarne opp til i morgen. Det ble ikke et annet valg enn å slå camp og sette opp teltet. Satte personlig høyderekord i Norge for etablering av telt på 1810 meter. Høyere enn dette var terrenget fullstendig dekket av stein, så det var ingen hensikt å lete etter en egnet plass høyere oppe.

Transportetappen fra Vargebakkan parkering langs FV51 til camp 1810 m. sydøst for Tjønnholsoksle var 11 km og 800 høydemeter.

Lørdag 13. august 2022

Jeg hadde ikke sovet spesielt godt natten til lørdag. Det hadde blåst mye gjennom natten, og regnet pisket i teltduken. På andre siden av Leirungsdalen, over Rasletinden lyste en nesten fullmåne opp mellom skyene inn i mellom. Det virket som at skyene og regnværet som dominerte i vest ble tørret ut lenger øst i Leirungsdalen, derfor dukket månen opp i syd av og til ettersom skyene beveget seg østover og gikk i oppløsning.

Camp 1810 m lørdag morgen.
På toppen av Tjønnholsoksle (2145 m). Utsikt mot sydøst.
Skarvflytindene i tåkeskyer.
Mot Nørdre Skarvflytinden.

Jeg stod opp tidlig lørdag morgen til noen lave tåkeskyer over fjelltoppene i vest. Solen skinte, men det var en litt kjølig morgen oppe på 1800 meter. Ca. kl. 7.45 var jeg klar for dagstur, og satte kursen direkte opp til Tjønnholsoksle (2145 m). 300 høydemeter ble unnagjort på halvtimen, så det var flott å stå på toppen allerede kort tid etter kl. 8 på morgenen. Fra Tjønnholsoksle gikk jeg nordvestover og slakt nedover mellom Skarvflytindene og Tjønnholstinden (2330 m), en etappe på vel 4 km. I øvre del ned fra Tjønnholsoksle var det et lettgått terreng å gå i, halvveis lenger nede var terrenget mer preget av store steiner inntil det ble lettere igjen å gå under 1650 meter. Fikk fylt på vann i flaskene fra elven som renner ned fra Tjønnholstinden.

Fra nordryggen til Nørdre Skarvflytinden (2073 m) med utsikt mot Gjende (985 m) og Gjendebu.
Fra nordryggen til Nørdre Skarvflytinden (2073 m) med utsikt mot Gjende (985 m) og Memurubu.
Fra ryggen mellom Nørdre (2073 m) og Midtre Skarvflytinden (2154 m).
Fra rappellfestet ved Midtre Skarvflytinden (2154 m).

Været var fortsatt ikke helt hva jeg hadde håpet på. Lave tåkeskyer lå over Knutsholstindene, også delvis på ryggen over Skarvflytindene videre sydover mot Austre Leirungstinden (2288 m). Solen kom og gikk, men det var mest skyet vær. Nordryggen opp til Nørdre Skarvflytinden (2073 m) var enkel å gå, ikke bratt eller luftig. Herfra ser man både Gjendebu og Memurubu turisthytter på nordsiden av Gjende (985 m). Jeg brukte nøyaktig 3 timer mellom Tjønnholsoksle og Nørdre Skarvflytinden. Videre ned fra Nørdre Skarvflytinden var det et lite lett klyvepunkt før det ble enkelt å følge bred rygg bort til Midtre Skarvflytinden (2154 m). Herfra ble det stopp, og lenger kom jeg ikke uten tau. Det må nemlig rappelleres ned om man skal ta seg videre på ryggen sydøstover mot Søre Skarvflytinden (2210 m). Jeg var innstilt på å gå omgåelsen i vestflanken. Selvfølgelig litt kjedelig å måtte gjøre dette, men jeg var dessuten motivert til å utforske litt mer av Knutsholet, som er nokså lite besøkt og et bortgjemt område i Gjendealpene. Planen videre var å gå tilbake til Nørdre Skarvflytinden, og derfra ta meg ned til 1800 meter og traversere bortover vestflanken i relativt slakt terreng sydøstover og deretter gå opp til ryggen igjen nedenfor rappellen sydøst for Midtre Skarvflytinden. Det kan sikkert la seg gjøre å gå en kortere omgåelse, men jeg synes terrenget i vestflanken ned mellom Nørdre og Midtre Skarvflytinden så bratt ut på kartet, og ville ikke risikere å sette meg fast eller måtte gå opp igjen for å finne letteste rute ned fra ryggen. Da jeg returnerte tilbake over fjellryggen mot Nørdre Skarvflytinden, synes jeg Nørdre Skarvflytinden så ut som en "trollkjerring" sett sydfra. Jeg hadde på forhånd sett i boken Bygdin - Gjende - turguide til 2000 meterstoppene (2005) at "hånden" på trollkjerringa hadde falt av en gang på 1980-tallet, så motivet har nok vært noe mer fullstendig før, men toppen har uansett en morsom profil sett fra syd.

Nørdre Skarvflytinden (2073 m) sett fra syd. Ansiktet til "trollkjerringa" øverst til høyre.
Fra Knutsholet mot Knutsholstinden i tåken.
Her legges rappellen ned fra Midtre Skarvflytinden (2154 m).
Midtre Skarvflytinden (2154 m) fra Midtre Skarvflytinden Søre (2130 m).
Fra Søre Skarvflytinden (2210 m) mot Skarvflyløyfttinden (2250 m).
Fra Søre Skarvflytinden (2210 m) mot Midtre Skarvflytinden (2154 m).
Fra Skarvflyløyfttinden (2250 m) mot Tjønnholstinden (2330 m) og T.oksle (2145 m).
Fra Skarvflyløyfttinden (2250 m) mot SØ1, SØ2 og SØ3.

Det var greit å gå ned mot Knutsholet fra Nørdre Skarvflytinden samt å traversere vestflanken til Skarvflytindene. I tillegg var det uproblematisk å ta seg opp til ryggen etterpå igjen. Jeg synes ikke oppgangen her var spesielt løs. Omsider var jeg oppe på ryggen igjen, 2 timer etter at jeg var på Midtre Skarvflytinden. Eggen opp til Midtre Skarvflytinden Søre (2130 m) var overraskende smal og luftig (gulgrønn trekant), måtte klyve her. Den er fortsatt smal ned fra samme topp mot øst (grønn trekant), men litt lettere å gå etter min mening. Opp til Søre Skarvflytinden (2210 m) var det bratt klyving. Jeg gikk opp nordsiden her, men antar ryggen er grei å følge også (grønn trekant). På Søre Skarvflytinden så det bratt ut opp til Skarvflyløyfttinden (2250 m), men det var enklere enn det så ut som. Oppe på Skarvflyløyfttinden ble terrenget plutselig tilnærmet flatt, mens det samtidig går stupbratt ned på alle sider rundt. Artig å stå på her på platået. Varden på Austre Leirungstinden (2288 m) var godt synlig herfra, og det var ikke lange distansen bort dit. Måtte passere et litt luftig punkt rett etter Nord for Austre Leirungstinden (2260 m) (grønn trekant). Opp nordflanken til Austre Leirungstinden ligger det noe sva, men det lot seg uproblematisk å passere på tørt føre denne dagen. Godt å omsider stå ved varden på dagens høyeste punkt. Utsikten herfra er veldig flott, det kunne jeg huske fra sist gang jeg besøkte toppen i august 2017. Været lettet gradvis mer mens jeg tok en matpause på toppen, og kort tid etterpå ble været lettskyet samtidig som tåkeskyene som hadde ligget over fjelltoppene hele dagen endelig forsvant. Resten av turen tilbake til camp gikk i solskinn fra en lettskyet himmel.

Fra Austre Leirungstinden (2288 m) mot Austre (2178 m) og Vestre Kalvehøgde (2208 m), Leirungskampen (2079 m) og Torfinnstindene (2120 m).
Fra Austre Leirungstinden (2288 m) mot Vestre Leirungstiden (2250 m). Store Knutsholstinden (2341 m) bak tåkeskyen til høyre.
Vakre Leirungsdalen! Øvre Leirungstjønnin (1576 m) med Vestre Kalvehøgde (2208 m) og Leirungskampen (2079 m) i bakgrunnen.

Ned fra Austre Leirungstinden gikk jeg i kanten av Skarvflyløyftbrean og tok meg ned i Leirungsdalen til der jeg opprinnelig hadde planlagt å telte. Siden jeg hadde slått camp på 1800 meter, måtte jeg gå 175 høydemeter opp helt på slutten av turen. Slak stigning hit, så det gikk bra selv etter en 11 timer lang tur med mange høydemeter - hele 1900 høydemeter totalt over en distanse på 20 km.

Lørdag kveld ved camp 1810 m.

Til kvelden ble det skyfritt vær og svak vind. Jeg rakk middag i solen før den gikk ned bak Tjønnholsoksle. Like i nærheten, ca. 350 meter langs fjellsiden mot øst, fikk jeg hentet vann fra en bekk. Etterpå var det godt å innta kvelden i teltet. Jeg sov veldig godt og lenge natten til søndag.

Søndag 14. august 2022

Sommerdag i Leirungsdalen.

Stod opp til nydelig, varmt sommervær søndag morgen. En vakker utsikt å våkne til fra teltåpningen, jeg så rett på Kalvehøgde (2208 m) og Leirungskampen (2079 m). Fjelltoppene tar seg godt ut fra Leirungsdalen i nord. Tok en rolig morgen, pakket sammen teltet og var klar til å gå transportetappen tilbake til bilen ved Vargebakken ca. kl. 11. Det ble en deilig søndag værmessig, opp til 22 grader i 1000 meters høyde. Gikk samme vei som på fredag. Merket jeg var ganske sliten, da jeg endelig var fremme etter endt tur ved bilen på ettermiddagen. En vellykket weekend-tur til nye topper i Gjendealpene var gjennomført.

På vei ned langs stien på nordsiden av Steinflybekken.
På trivelig sti gjennom Leirungsdalen. Steinflybekken til høyre.